Hallo,

Heeft iemand ervaring met het injecteren van de fundering tegen optrekkend vocht?

Zie jullie reactie tegemoet.

Eric de Jong

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Hallo Eric,

Zelf geen ervaring mee, mezelf wel in verdiept Eric. Mijn eigen huis heeft (gelukkig) een kurkdroge ruimte onder de vloeren.
Voor je zoiets gaat overwegen moet je goed bekijken welk probleem je hiermee op wil lossen en wat de oorzaak hiervan is. Als ik bijvoorbeeld de foto van jullie huis bekijk zou het zo kunnen zijn dat je gevels afsluitend zijn geschilderd. (Met een muurverf die geen waterdamp uit kan laten). Als alles klopt geen probleem, maar als er van binnenuit vocht in de gevels komt wat niet weg kan, kunnen balk einden van de vloeren en kozijnen compleet wegrotten. Het impregneren van de fundering gaat hier niet helpen of kan het probleem zelfs verder verergeren.
Wat is precies jullie probleem? Wellicht kunnen we hier samen naar de oorzaak en oplossing zoeken.

Groet, Jeroen

Theo Elenbaas
Theo Elenbaas

Het is juist om eerst een goed overzicht te hebben van wat er speelt. Daarna kan injecteren van de muur een goed middel zijn om optrekkend vocht tegen te gaan. Maar ook hier is belangrijk met welke steensoort en vocht we te maken hebben, ed. succes

Helèn en Eric  De Jong
Helèn en Eric De Jong

Bedankt Jeroen, Pieter en Theo! Probleem is geen hemelwaterafvoer bij het voorhuis. Zaterdag met die hoosbui kwam er een rivier de rechter voorkamer instromen dwars door de fundering heen. Dit was zichtbaar omdat we i.v.m. restauratie alle vloeren hebben verwijderd. Er is geen kruipruimte. Tegels lagen in een cementlaag direct op de klei. Wij mogen geen goten aanbrengen, maar gaan nu eerst aan de slag met drainage rond het voorhuis. Inderdaad het injecteren vooruit schuiven, nadat we eerst het hemelwater kwijt zijn.
Heeft iemand ook ervaring met/kennis van het aanbrengen van een bitumenpasta aan de buitenzijde van de gevel om waterdicht te maken?
Vriendelijke groet en hartelijk dank!

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Hallo Eric,

Fundering behandelen van buitenaf heb ik dus bij een gedeelte van mijn huis preventief gedaan omdat mijn huis vlak bij de Zuidwillemsvaart ligt. (10 meter). Drainage is dan een goed plan inderdaad, je zal de fundering tot aan de onderkant vrij moeten graven en goed laten drogen. (Meten!) Je zou de drainage dan al los onder in de rand tegen de fundering kunnen leggen en op riool aan kunnen sluiten. Je kan deze dan als het droog genoeg is even aan de kant kunnen leggen en na behandelen van fundering terug mee ingraven.

Groet, Jeroen

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Je zou het water zelfs in een buffer op kunnen vangen en als "grijs water" kunnen gebruiken om toilet door te spoelen of tuin te sproeien. Voor snellere afvoer van water zou je nog met een grindbed kunnen werken.


inloggen of registreren om te reageren.