(niet gecontroleerd)

Dag,

Al een hele poos zit ik met een enorm raadsel. In een oude boerderij van de familie in Dreumel staat onderstaande inscriptie in de kelderdeur. De deur is waarschijnlijk afkomstig uit een ander pand/gebouw, maar ik weet niet welk pand of waar dat gestaan heeft. Het huis waarin deze deur hangt is gebouwd in 1863 en op de deur staat Anno 1734. Voor zover ik weet is de deur niet afkomstig uit, of heeft geen relatie met de familie, anders dan dat ie als kelderdeur in de boerderij is gebruikt. Wat, heb ik me laten verlaten, vanwege het tekort aan bouwmaterialen toendertijd wel vaker gebeurde.

Is er iemand die me verder zou kunnen helpen bij het ontcijferen van deze code, of die weet wat de betekenis is van het symbool en de letters?

-> Zou het een deur uit een kerk of biechtstoel kunnen zijn?

-> Waarom werd zo'n deur eigenlijk gemaakt?

-> Wat betekenen bijvoorbeeld de ronde vormen? Is dat een klaver of een meerblad/pompeblad (uit de heraldiek). Bovenop staat iig een omgekeerde eikel met blad (ook uit de heraldiek)

-> Wat betekenen de letters? Zijn dat Romeinse letters of betekenen ze wat in het Latijn (bijv manu vidi noster pax volente in domini?)

Ik zou er enorm mee geholpen zijn en het maakt de geschiedenis van mijn familie weer een stukje completer. Ik hoop heel graag van u te mogen horen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Fons


inloggen of registreren om te reageren.