Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Wie kan mij helpen??

Mijn huis is gebouwd 1880 - 1890 en heeft vroeger een open zolder gehad. Je keek aan de onderkant tegen een sporen dak met blauw gesmoorde oud Hollandse pannen met stropoppen. Om dit oude karakter terug te brengen ga ik mijn dak behangen. Hiervoor wil ik fotobehang laten maken van de onderkant van zo'n dak.
Wie heeft het dak zoals beschreven? Graag kom ik daar goede foto's van maken.

Groet, Jeroen Hulsen

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Dank je Pieter. Ik heb voor proef al wat foto's zonder stropoppen, erg mooi. Ik wil ook van oud hout weer sporen terug plaatsen voor het oog om het af te maken.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Hoi Jeroen, Op de foto lijkt het er op dat daar waar nog geen isolatie is aangebracht een grijze plaat zichtbaar is. Klopt dat? Wat is dat voor materiaal? Ik hoop voor je dat het namelijk geen asbesthoudend plaatmateriaal is... Als je namelijk in de toekomst een keer toe bent aan een dakverdekking (vervangen van tengels en panlatten) dan heb je een groot probleem. Over een paar jaar is asbest dat in contact staat met de open lucht namelijk verboden en dient gesaneerd te zijn.

Voor een beeld van een kap met strodoken kun je misschien in de omgeving op zoek gaan naar een oude schaapskooi of gaan kijken in het openluchtmuseum in Arnhem. In het open luchtmuseum zijn nog diverse boerderijen uitgevoerd met strodoken tussen de dakpannen. Vroeger waren de meeste stallen voorzien van een rieten of stro kap zodat de damp en warmte van de dieren op stal gemakkelijk naar buiten kon. Als de boer wat meer geld had en dat wilde tonen aan de buurt dan legde hij dakpannen op zijn kap als statussymbool. Vaak eerst op het woongedeelte en later (deels) op de kap van de deel. De kap van de deel kreeg dan echter geen dakbeschot. Immers is met name hier de ventilatie van groot belang. Dakbeschot zou dat belemmeren (en was kostbaar).

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Hoi Eelco,

Het betreft inderdaad asbesthoudend beschot. Omdat het om beschot gaat en niet om dakbedekking geloof ik niet dat deze daken in die verplichting zullen vallen; ze staan immers niet bloot aan weer en wind.

Ik was al in het Zuiderzeemuseum, hier heb ik helaas alleen daken zonder stropoppen / strodokken gezien. Ik ga zeker in Arnhem zoeken, dank voor de tip.


inloggen of registreren om te reageren.