Kwam op een site nieuw vacuum isolatieglas van Fineo (https://www.agcnederland.nl/fineo-vacuumglas/ ) tegen. Deze heeft isolatiewaarde van tripple glas en maar dikte van 6mm. Er kan nog laag opgeplakt worden om het uiterlijk van monumentaal glas te geven geheel wordt dan wel dikker.
Prijs is momenteel nog vrij hoog circa €300,-/m2, zonder montage, HR++ glas zit ongeveer op €160,-/m2. ZIjn wel blijkbaar een aantal proefprojecten aan het uitvoeren om te kijken hoe het glas zich gedraagt. Hopelijk dat ze met de prijs nog stuk kunnen zakken, vind het nu nog in verhouding ander glas nog erg duur. Maar eerste indruk is voor mij positief

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Probleem is alleen echter dat het vacuum in de loop der jaren achteruit gaat. Hiermee gaat de isolatiewaarde achteruit...
Ik heb het product al meer als 10 jaar geleden op een vakbeurs in Duitsland gezien, ik vind persoonlijk ook de glasparels die als afstandhouder gebruikt worden visueel erg storend.
Verder is het een starre aan elkaar gesmolten verbinding, erg kwetsbaar voor breuk. Binnen en buiten krijg je per slot van rekening toch behoorlijke temperatuurverschillen, die in de randverbinding opgevangen moeten worden.

Persoonlijk zou ik sneller kiezen om met het juiste edelgas de isolatiewaarde te optimaliseren. Het meest gebruikt is argon (in HR++ met een spouw van 14), maar krypton en xenon geven een betere isolatiewaarde. Ik heb bijvoorbeeld ruim 15 jaar geleden al glas met een spouw van 9 laten maken met een U waarde van 1.1.

postmes
postmes

Wat ik begrepen van mijn contactpersoon van tussenhandel heb is dat ze ook kleine ruitjes leveren. Juist omdat ze zich op de monumentenmarkt richten. Ik vermoed dat zodra de productie omhoog zal gaan de prijs aanzienlijk zal gaan zakken. Ik weet uiteraard niet hoe het glas/ vacuüm zich houd over langere periodes. En ja, uiteraard is er HR++ glas te verkrijgen, maar juist de dikte van het glas is het probleem dat je deze mede door het gewicht in veel raamvleugels/ schuiframen niet gemonteerd kunnen worden zonder aanzicht van raam te veranderen door plaatsing van glaslatten. Ik wacht voor ons rijksmonument tot ergens in loop van volgend jaar met uiteindelijke beslissing wat ik ga doen.


inloggen of registreren om te reageren.