de ingang van onze B&B in ons monumentale pand dat in 1841 gebouwd is en in 2013-2015 volledig gerestaureerd. Had ik toen geweten wat ik nu weet over verduurzamen dan had ik wat dingen anders gedaan. Gelukkig wel direct goed geïsoleerd op de meeste plekken. Maar goed hier en daar valt nog wel wat aan te passen zonder rigoureuze ingrepen: voorzetbeglazing aan de binnenkant, energiebesparing via een warmtepomp, goed inregelen van de verwarming. We wonen hier met erg veel plezier in Ellecom en samen met andere monument-eigenaren hebben we een 'praatgroep' opgericht waarin we kennis delen over gelukte en minder gelukt initiatieven rondom verduurzaming. Dus ga ik uitgebreid de gesprekken in deze community volgen om de kennis door te geven aan de anderen in de groep. Dus alvast dank voor alle bijdragen.

Dorrit Steens
Dorrit Steens

Dat ziet er leuk uit, Tom. Mooi toeval is dat ik zaterdag bij een bijeenkomst van Bewaard^Bewoond was op Buitenplaats Middendorp in Voorburg. Wellicht zijn er banden met uw Huize Middendorp?

Ton van Rheenen
Ton van Rheenen

Dag Dorrit, nee geen connectie denk ik, de geschiedenis zegt dat dit een vortzetting is van een nog oudere boerderij uit de 17e eeuw "Middeldorp'. De grond is ooit van de Oranjes geweest maar rond 1800-1830 verkocht omdat ze hun hele jachtgedoe toen hebben verplaatst naar het Loo. Dus misschien zit daar een verband via de alom aanwezige familie Oranje nog een verbinding?

Ton van Rheenen
Ton van Rheenen

re: Pieter. Ja de isolatie is op orde: A label. En ik heb vloerverwarming dus lage temperatuur. Dat was niet zo moeilijk want het gedeelte waar wij in wonen (en waar we de B&B hebben) is de oude deel die vanaf ongeveer 1907 in gebruik was als opslag voor de toen in het pand gevestigde brandstoffenhandel die er in ongeveer 1980 mee is gestopt. Daarna opslag voor van alles en nog wat dus we mochten de deel van binnen volledig strippen en een nieuw huis in bouwen. Dus heb ik het denk ik veeeeel makkelijker dan velen van jullie. In het voorste gedeelte van het pand (zie de foto rechtsonder op Wikipedia/Ellecom) zijn twee andere woningen waarbij er wel veel meer gepuzzeld moet worden mbt duurzaamheid, dus daarvoor ga ik van jullie ervaringen veel leren verwacht ik


inloggen of registreren om te reageren.