Hallo, ik wil zonnepanelen aanbrengen op een rijksmonument. Waar zou ik rekening mee moeten houden/ Wie heeft ervaring hiermee?

Tammo Suk
Tammo Suk

Hier een kopie van een eerdere notitie: Mijn gemeente stimuleert uitbundig duurzame energievoorzieningen. Binnen deze gemeente ben ik de 1e monumenteigenaar die een omgevingsvergunning aangevraagd heeft voor het plaatsen van zonnepanelen.

Deze aanvraag is goedgekeurd. De leges die aan mij zijn berekend waren zijn € 850.

Gelukkig is er net recent een gemeentebesluit genomen voor subsidie voor GROENE LEGES, uit die pot krijg ik waarschijnlijk €300 retour (zelf dus toch €500 betalen).

Jouri Kalkhoven
Jouri Kalkhoven

Mijn ervaring is dat gemeentes juist best mee willen werken aan pv-cellen of collectoren op daken van monumenten. (Randstad) zolang de afstanden tot goten, nokken en gevels en zichtzijdes worden gerespecteerd is er geen weigeringsgrond en vergunningstechnisch zou ik advies geven: bezwaar te maken tegen dergelijke leges. Los van de mogelijke subsidie potten.

Egbert Hendriks
Egbert Hendriks

In Leiden kun je vergunning voor zonnepanelen krijgen als ze maar niet zichtbaar zijn vanaf de straat. Dat is zowel vanaf voorkant als achterkant. Verder goed te doen. 5 panelen op het schuine dak en 6 op het platte dak van achterhuis. Ze liggen niet optimaal, efficiency is 70% van wat het zou kunnen zijn maar we halen toch 1500kW per jaar. Aanleg was geen probleem, de panelen hangen met haken aan de daklatten, pannen er gewoon over heen dus niks beschadigd. Omzetter op zolder, met 1 kabel van uitbouw naar zolder (wel lelijk, maar meeschilderen) en 1 kabel van zolder naar meterkast. Koofje gemaakt en bestaande koof gebruikt. Dus lokale regelgeving is het belangrijkste - wat kan en mag er.


inloggen of registreren om te reageren.