Marijke Pieters
Marijke Pieters

Vraagje. Wij hebben een herenboerderij van 1841 in Donkerbroek/Friesland. Ik ben nu de hal aan het renoveren. Origineel zat in de hal een geschilderde lambrisering, kwam tevoorschijn achter de gipsplaten. Vanwege slechte staat van stuclaag en paar scheuren, zijn de muren opnieuw gestuct. Nu ben ik vrij om een lambrisering aan te brengen, wil liever geen geschilderde. Alle muren zijn verschillend, dus niet eenvoudig om een vlakverdeling te maken. Zijn er mensen met een huis uit dezelfde periode (neo classicistisch) met lambrisering in hal of kamer en die hier een foto zouden willen posten?

Marijke Pieters
Marijke Pieters

Geschilderd, met gladde verf op de muur, vind ik niet mooi. Tegels heb ik ook overwogen, maar heb liever hout. Gezien de ruimtes zo verschillend van afmetingen zijn, is het vrijwel niet mogelijk om een vlak verdeling te maken, die zowel op kleine als grote muur in verhouding zijn met elkaar. Vandaar mijn vraag naar eventueel foto's, ter inspiratie.

Marijke Pieters
Marijke Pieters

Ja, dat is zeker een goede optie! Kleinere vakken maakt het makkelijkere om de verhoudingen van kleinere en groter vlakken in proportie te krijgen. Bedankt.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Om een oud patina te verkrijgen heb ik het volgende gedaan:
Inkleuren met waterbeits
Blank vernissen om de inkleurlaag te beschermen
In dekkende kleur lakken
Met fijn schuurpapier door de dekkende laklaag schuren voor oud effect
2x vernissen voor bescherming

Marijke Pieters
Marijke Pieters

Wat leuk, ik heb ook het inkleuren met waterbeits vaker toegepast. We hadden ooit een kastenwand gemaakt met oa oude bedstee deuren. Na afschuren (zodat de meerder kleurlagen tevoorschijn kwamen) vond ik het te vlak en wat flets van kleur. Door (verdunde) water beits eroverheen te doen, kwamen de deuren prachtig tot leven. Perfecte methode en ook nog eens goedkoop :)


inloggen of registreren om te reageren.