Gerard Braas
Gerard Braas

Twee maanden geleden schreef ik over het verduurzamen van mijn Rijksmonument Dantzig in Hoorn. Nu kan ik melden dat ik een omgevingsvergunning heb gekregen voor het plaatsen van 6 zonnepanelen tussen mijn dakramen op mijn rechterdak. Als standaard criteria mogen zonnepanelen niet zichtbaar zijn vanuit de openbare ruimte (gezien vanaf straatniveau, dus camera op de grond!), maar initiatieven die niet passen kunnen toch voldoen, maar vragen om een gewogen oordeel van de Commissie voor Monumenten en Welstand, aldus de Welstandsnota 2020. Ik moest de commissie tijdens mijn toelichting wel wijzen op deze zin!!! En een gewogen positief oordeel kwam!
Pieter van Traa reageerde op mij tekst met overzicht van regelgeving van verschillende gemeenten. Nog dank daarvoor Pieter!
Nu heb ik nog wel een vraag. Ik moet legeskosten Bouw á €342,52, legeskosten rijksmonument á €122,89 en legeskosten Welstand á € 52,50 betalen, te samen € 517,50. De legeskosten rijksmonument komt mij vreemd over, dat lijkt mijn dubbel. Is daar wel titel/grond voor. En is de gemeente Hoorn bevoegd omdat te doen? Ze verwijzen naar Wabo 2.1, 1e lid onder f en de Erfgoed verordening, ik kan in de Erfgoedverordening niets vinden.
Kan iemand mijn adviseren?

Groet Gerard Braas

Tammo Suk
Tammo Suk

Zelf had een vergelijkbare ervaring met de Gemeente de Ronde Venen met de aanvraag en goedkeuring bij het plaatsen van 25 zonnepanelen. Gelukkig was er net rond die tijd in de gemeente een subsidieregeling aangenomen: zie bijlage. Toch blijf ik ook vinden dat een gemeente hiervoor totaal geen kosten voor hoort te rekenen, maar ja veel gemeenten zijn al armlastig. Juridisch is hier geen speld tussen te krijgen.


inloggen of registreren om te reageren.