Beste leden,

Wij zijn in onderhandeling over de aanschaf van de Watertoren van Hengelo. Nu staat er een boeteclausule in het contract als wij niet binnen een bepaalde termijn de 1e fase van de ontwikkeling af ronden:

Koper verplicht zich binnen één maand na de juridische levering te starten met de bouw en tevens binnen twaalf maanden na de juridische levering de bouw en renovatievan minimaal 1 fase gereed te hebben. Deze fase heeft een minimale omgvang van de volldige watertoren of het pompgebouw. Bij het niet nakomen van het hiervoor vermelde zal verkoper koper een onmiddellijk opeisbare boete van vijf duizend euro (€ 5.000,00) opleggen voor iedere dag dat koper in gebreke blijft na schriftelijke mededeling. Dit wordt als kettingbeding in akte van levering opgenomen voor het geval koper binnen gemelde termijn gaat doorverkopen.

Hier gaan we (uiteraard) niet mee akkoord, maar de verkoper heeft ons om een tegenvoorstel gevraagd. En daar zit ik mee te stoeien, aangezien ik niet veel verder kom dan de termijnen oprekken en het boetebedrag drastisch verlagen. Maar eigenlijk zou ik een hele andere constructie willen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke clausule? En wellicht een alternatief gevonden? Hoor het graag!

Martin van Schaijk