Niek Vergeer
Niek Vergeer

Goedemiddag. Sinds eind vorig jaar zijn wij de trotse bezitters van de oude pastorie in Brummen, een gemeentelijk monument uit 1865. We genieten iedere dag van dit prachtige pand en hebben inmiddels het huis buitenom laten schilderen en het dak op de schuur laten isoleren. Nu zijn de ramen aan de beurt, we willen ze van binnenuit isoleren en zijn op zoek naar mogelijkheden op dit vlak. Ik begrijp van onze schilder dat er geen monumenten dubbelglas in kan omdat we te maken hebben met een ijzeren frame die het glas verdeelt (te weinig ruimte). Wie heeft hier goede ervaringen mee en kan ons een goede tip geven. Vriendelijke groet, Niek Vergeer

mark
mark

Wij hebben binnen dubbelglas ramen achter de oude enkelglas kleine ramen. Gaat prima, wel soms last van vocht tussen oude en nieuwe raam, ik zou voor oplossing gaan waar achterzetraam wel losgemaakt kan om te luchten af en toe. Ook voor schoonmaken fijn.

Vincent de Kieviet
Vincent de Kieviet

Isolerende raamfolie kan tot de helft aan warmteverlies door enkel glas besparen. Daarnaast is er ook enkel monumentenglas, waar van de fabriek uit dergelijke folies in/op verwerkt zijn. Vrij nieuw is het zogenaamde vacuĆ¼m monumentenglas. dat is erg dun en past er wellicht wel in.

Achterzetbeglazing is natuurlijk een optie. Gebruik daarvoor bij voorkeer geen of niet al te isolerend glas omdat de temperatuur in de tussenliggende ruimte te hoog kan oplopen in de zomer en het in de winter te snel vochtig wordt door een te lage temperatuur.

Niek Vergeer
Niek Vergeer
Dag Ina, we zijn nog volop aan het afwegen of we vanuit binnen voor een permanente inbouw gaan met (onzichtbare) scharnieren zodat we kunnen luchten en schoonmaken of een oplossingen die je in voorjaar weghaalt en in najaar weer terugzet. Ik heb een mail gestuurd naar Monumentenwacht Gelderland, maar daar geen reactie op ontvangen helaas (en heb zelf ook niet gebeld moet ik zeggen). Onze schilder heeft verschillende voorstellen gedaan, waarbij de tips van hierboven mooi meegenomen kunnen worden. Blijft een moeilijke beslissing, gaan deze week knoop doorhakken.

inloggen of registreren om te reageren.