Hallo, hier een vraag mbt het Funderingslabel wat in de nabije toekomst ingevoerd gaat worden. Via de website van het KCAF was dit tijdelijk in te zien en het viel mij op dat mijn stolp en de andere stolpen hier in de straat allemaal label D hebben gekregen. (A is goed, E is slecht. D is dus niet erg positief) Dit op basis van het feit dat er (volgens het KCAF) sprake is van paalfundering en dat er in combinatie met de grondwaterstand risico is op rotting. Nu staan stolpen oha niet op een paalfundering en is de grondwaterstand dermate laag hier dat alles mooi droog staat. Er zijn in mijn geval dan ook geen enkele sporen van funderingsproblemen of verzakking. Omdat ik zie dat alle stolpen hier in het dorp (Eenigenburg) over een kam worden geschoren en dit wellicht ook geldt voor de andere stolpen hier in NH vroeg ik mij af of we hier collectief iets aan kunnen doen. Anders zullen we individueel tegen het label in verweer moeten gaan. De status van de labels is nu nog puur informatief, maar er wordt bij taxaties al wel rekening mee gehouden.
Gerrit Jan & Marion van de Lagemaat
Gerrit Jan & Marion van de Lagemaat
Ik heb bij ons in de straat naar een aantal stolpen gekeken en ik zie er 3 op B en 2 op D. Die van mij staat op B. Mijn buurhuizen direct links en rechts (geen stolpen) staan op D. Bij alle stolpen staat: gefundeerd op houten palen. Volgens mij staan de (stenen) poeren van een stolp vaak op een basis van hout. Misschien bedoelen ze dat met paalfundering (bij gebrek aan onderscheid tussen de vele soorten funderingsprincipes). Van de stolpen met een B wordt gezegd dat het grondwaterpeil 16 cm boven het hoogst gelegen funderingshout zit. Van mijn buurhuizen wordt gesteld dat het grondwaterpeil 74 cm onder het hoogst gelegen funderingshout zit. Blijkbaar wordt ervan uitgegaan dat de poeren 74+16=90 cm 'winst' opleveren. Van de stolpen met een D wordt gezegd dat het grondwaterpeil 16 cm onder het hoogst gelegen funderingshout zit. Ik ben blij met mijn B, maar volgens mij is het laatste woord nog niet gezegd over deze funderingsmap. Ik vermoed dat wordt uitgegaan van algemeenheden en dat de gegevens per specifiek huis niet beschikbaar zijn. Overigens worden ook gemeten bodemdalingen meegenomen bij de indeling in een categorie en die informatie is tegenwoordig ook op (bijna) pandniveau beschikbaar (google' bodemdalingskaart 2.0').
Frank van Houten
Frank van Houten
Goed nieuws! Vandaag werd bekend dat het Funderingslabel van de baan is. Er waren teveel klachten en de informatie om tot een label te komen was in veel gevallen niet voldoende.

inloggen of registreren om te reageren.