Hallo allemaal. Wij zijn bezig met voorbereidingsplannen voor de aankoop van een monumentale woning en alles wat er bij komt kijken voordat we er kunnen gaan wonen Heb me al veel ingelezen. Ergens kwam ik tegen dat het slim is om een gebruikers handboek op te stellen. Ik heb al uitvoerig gezocht maar een model of een voorbeeld heb ok niet kunnen vinden. Kan iemand mij daar misschien aan helpen. Groeten Roel
Rien Breteler
Rien Breteler
Hallo Roel, dat klinkt goed: gebruikershandboek. Heb je al gekeken bij de restauratiewijzer van het Restauratiefonds? Of bedoel je iets anders? Grtz., Rien
Roel van de Kerkhof
Roel van de Kerkhof
Hoi Rien, De verwijzing naar het gebruikershandboek vond ik in de gids "Monumentaal wonen - gids voor eigenaren van een rijksmonument". van het restauratiefonds. Daarin staat het volgende: Daarnaast is het belangrijk en waardevol om alle opgedane kennis vast te leggen voor later. Dit kan door middel van een gebruikershandboek. ... Het is belangrijk om alle kennis die u opdoet vast te legen voor later, Met welke uitvoerders en/ of aannemer is er gewerkt? Maar denk ook aan de juiste kleurnummers in het geval van schilderwerk. Zo hoeft u, of de toekomstige eigenaren van het pand, bij later onderhoud of restauratie niet opnieuw het wiel uit te vinden. Zo een gebruikershandboek bestaat bij het beoogde monument nu niet. En zat er aan te denken om dit dus meteen van begin af aan vast te gaan leggen. En de informatie die her en der rondzweeft ook in te verzamelen.
Ina Roeterdink
Ina Roeterdink
Misschien leuk om dit in een 'dummy boek' te stoppen? Daarin kun je schrijven, tekenen, plakken en nog veel meer .... kan een mooi dagboek worden ;-)
Pieter Goldhoorn
Pieter Goldhoorn
Onze restauratie architect heeft voor aanvang van de restauratie een zogenaamd "Ruimteboek" gemaakt. Daarin zijn alle ruimtes apart beschreven met een foto en met de kleuren en eventuele bijzonderheden. Dat is ook als leidraad gebruikt voor het opstellen van het bestek voor de restauratie.
Roel van de Kerkhof
Roel van de Kerkhof
Dank voor je reactie. ik denk dat het ruimteboek wel overeenkomt met het gebruikershandboek zoals bedoeld in de gids. Ik zal eens daarop zoeken of er voorbeelden van te vinden zijn.

inloggen of registreren om te reageren.