Hallo allemaal, Ik woon in een rijksmonument uit 1836. Hopelijk vind ik in deze groep veel informatie en kennis over het onderhoud en restaureren van monumenten. Hoe om te gaan met optrekkend vocht en isoleren etc. Groet, Coby
Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen
Coby, Marian, ik zou zeker niet die lambrisering aanbrengen; je sluit je vocht verder op. Veel kans dat je het probleem verergert. Eerst het vocht bestrijden waar het vandaan komt.
Joost Vosmer
Joost Vosmer
Dag Coby, ik werk voor een bedrijf dat isolatiemateriaal maakt. Het voordeel hiervan is dat het vochtwerend is. Het heeft een gunstig effect op het klimaat van de constructie. We begrijpen de uitdagingen van erfgoed en monumenten. Waar nodig denken we graag mee. Wees welkom om contact op te nemen. Hierbij mijn gegevens: 030 - 66 69 963. Grts. Joost
Coby
Coby
Hallo allemaal, Bedankt voor de info. Mijn plan is ook om een grindrand langs het huis te leggen, is er ergens info om dat goed aan te leggen? Ik ben ook niet voor het afdekken van vocht. Ik wil eerst weten hoe het komt en het proberen op te lossen. Het gekke is dat het onder de houten vloeren droog lijkt. De houten vloerdelen zijn droog. Sommige binnenmuren aan de onderkant niet. Deze muren grenzen aan vloeren die van beton zijn en in de jaren 70 w.s. op de koude grond zijn gestort. De vorige bewoners hebben niet goed geventileerd en gestookt. Doordat wij dat wel doen droogt het een en ander en onstaan droogscheuren in het een en ander. De slaapkamer is steenkoud omdat het niet geisoleerd is. De muren zijn met een rachelwerk en hardboard afgetimmerd. We hebben alles eruitgesloopt en willen voorzetwanden van pir platen maken. De buiten muren zijn droog. Er is voldoende ventilatie achter het rachelwerk. We zijn nog aan het nadenken hoe we het plafond moeten isoleren met welk materiaal. Ik denk aan dikke steenwol. Het houten rachelwerk is al bevestigd. Er is flink ruimte tussen de balken en vloerdelen van de koude zolder en het rachelwerk. Ik ben me zeer bewust van de noodzaak van ventilatie tussen isolatie en muren en vloeren. In januari komt er een restauratie expert kijken naar het vochtprobleem. Helaas zij de financiƫle middelen beperkt. Onze aankoopkeuring is waardeloos gedaan waardoor we nu voor flinke verassingen en verborgen gebreken staan. Tips zijn welkom. Groet, Coby
Coby
Coby
Dank je Joost! Ik ga er naar kijken. Marian je hebt helemaal gelijk, je hebt geen poot om op te staan helaas. We proberen er het beste van te maken. Wat moet men het vroeger koud hebben gehad... De stookkosten rijzen hier de pan uit pfff. De slaapkamer is helemaal gestript en een groot koud hok. Gelukkig zijn we nu in de opbouwfase.
Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen
Marian, Coby, Optrekkend vocht is als je geen 2 linker handen hebt ook best zelf aan te pakken. Wat je in feite doet is de poreuze fundering vol laten zuigen met een dunne vloeistof die na droging een waterdichte laag in de fundering gaat vormen. Een kwestie van veel gaatjes boren en rustig afvullen met vloeistof... Zelf heb ik aan de buitenkant ook wel gemetselde funderingen met een coating behandeld, zelfde effect als een grindkoffer, alleen zonder grind. ;-)
Coby
Coby
Hoi Jeroen, Bedankt voor je info. Ik heb net een symposium van monumenten in samenwerking met de TU gelezen dat deze methode vaak niet effectief is. Ik begrijp ook dat je beter geen maatregelen kan treffen die je niet ongedaan kunt maken. Het is een lastig vraagstuk.
Coby
Coby
Je kunt deze studie lezen bij monumentenkennis.nl Titel omgaan met vocht en zout. Ik probeer een kopie van de link van de studie hier te plaatsen maar dat lukt niet.

inloggen of registreren om te reageren.