Goedemiddag, Wij hebben een oud pakhuis uit 1900 en hebben erg last van optrekkend vocht. Zo erg dat het op de tweede verdieping uitslaat in onwijs condensvorming op de ramen. Een handdoek is per raam nodig om te drogen. Onlangs is een nieuw dak geplaatst met isolatie, we hebben genoeg ventilatie en kachels aan. Omdat we niks aan de buitenkant mogen boren/hakken kwamen we diverse vochtsystemen tegen. Bijvoorbeeld ECODRY SYSTEEM van het bedrijf Bedi, DELTA van bedrijf Muurvochtverwijdering.nl en E-dryer van JB Muurdroging. Zij melden allemaal met veel monumenten samen te werken. En alles ziet er veel belovend uit. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Dankjewel alvast! Mvg, Willemijn
Dorrit Steens
Dorrit Steens
Wat vervelend Willemijn, ik reageer om mee te kunnen lezen over oplossingsrichtingen. Ik kom vochtoverlast in de praktijk in andere varianten vaak tegen en lees/hoor/zie veel tegenstrijdigheid over dit thema.
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Goedemiddag Willemijn, Even voorzichtig omdat ik jullie situatie niet ken, maar.. optrekkend vocht op de tweede verdieping zou niet mogen voorkomen. Dan zou je het eerder van boven verwachten, van doorslaande gevels, van binnen -we produceren zelf het nodige vocht- of van een lekkende leiding of installatie. (Maar nu klink ik ws. eigenwijs.) De kap is geïsoleerd, de gevels ook? Je geeft aan dat er voldoende ventilatie is. Heb je iets meer informatie over de wijze van isoleren en de ventilatiemogelijkheden? Met vriendelijke groet, Dirk van der Plaat
Willemijn
Willemijn
Hoi Dirk, bedankt voor je bericht. Ik begrijp je punt met de tweede verdieping. Het is ook vreemd. Maar het hele huis is 1.5 jaar geleden gestript en opnieuw van binnen opgebouwd. De gevel is een stenen muur en binnen is het geïsoleerd met gipsplaten ervoor. We hebben verder geen lekkages ontdekt tijdens het verbouwen. Het hele dak is gerestaureerd en opnieuw geïsoleerd. We merken qua condens op de ramen geen verschil met vorig jaar. (het druipt echt letterlijk op de grond zoveel vocht op de ramen. De condens zit er op op als je niet in de slaapkamers bent geweest) Verschillende experts zijn afgelopen maand langs geweest en melden allemaal dat het vanuit de grond komt en dat de stenen zo verzadigd zijn met water/zout dat het in huis als een schoorsteeneffect werkt en naar boven toe slaat. Wij hebben geen kelder of kruipruimte en hun redenering is dat het dan het koudste punt pakt en dat is boven. Ook het bedrijf Carebrick is langsgeweest en had advies de muren te ventileren, maar het is een enkele stenen buitenmuur dus een ander bedrijf zegt weer het heeft geen zin. Plus we mogen niet hakken/boren dus die valt af. Ook impregneren heeft geen zin, want dat zou volgens de experts niet het vochtprobleem oplossen. Qua ventilatie hebben we ramen open en kachels aan. En er is een ventilator met motortje boven geplaatst. Op de begane grond is de stenen muur gemeten op 80% luchtvochtigheid en de eerste verdieping 70%. Kortom niet goed voor onze gezondheid. Nu dus eigenlijk als enige oplossing de systemen die het grondvocht anders reguleren en dat is de E-dryer etc. Blijkbaar werken alle drie de bedrijven dus voornamelijk met monumenten (ook kastelen en dijkhuisjes) en zeggen ze dat het heel goed werkt. Ik hoop hier iemand te vinden die het heeft geïnstalleerd en ervaringen kan delen.
Rien Breteler
Rien Breteler
Hallo Willemijn, helaas kan ik je geen ervaring met de genoemde systemen bieden. Ik heb wel een souterrain en dat is net als bij jou met (groene) gipsplaat ervoor geisoleerd. Daarmee is bij mij het vochtprobleem opgelost, maar het was dan ook niet zo erg als bij jou. Wat is opmaak uit jouw verhaal van de tweede verdieping, is dat het lijkt alsof het vocht toch in de ruimte terecht komt en dan tegen de ruit condenseert (en dus functioneert de isolatie niet als bedoeld). Of komt de condens op je ramen ergens anders vandaan? Vriendelijke groet, Rien Breteler
Jaap en Ria Vaarkamp
Jaap en Ria Vaarkamp
Hallo Willemijn, Ik heb even op een pagina gelezen wat E-dryer zou moeten doen. Een mooi systeem wanneer dit werkt. Heb je een indicatie van de kosten van dit systeem en de aanleg ervan?
postmes
postmes
Beste Willemijn, Ik neem aan dat de opbouw van de muren conform de regels is gebeurd? met dampdichte laag tussen de isolatie en de gipsplaat? Verder zijn er naar mijn mening meerdere manieren om dit aan te pakken. Eerst zorgen dat water minder makkelijk in gevel kan komen, als mogelijk is een sleuf graven langs muur, muur insmeren/ afdekken met folie, zand in sleuf aanbrengen en eventueel een drainage buis/ draineren laag in sleuf aanbrengen. Andere stap inderdaad optrekkend vocht is moet er een "laag" in de muur aangebracht worden. Dit kan met injecteren (https://www.bovitecbouwchemie.nl/vochtwering.html), of een daadwerkelijke laag laten aanbrengen. Voor doorslaand vocht kan werkt het impregneren van de muur met een dampdoorlatend materiaal , zelf goede ervaring met impregneermiddel op siliconebasis, (zie ook bovitec). Succes
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Dag Willemijn, Al de leveranciers geven aan goede ervaringen te hebben met monumenten. Waarschijnlijk kunnen zij je helpen aan adressen of contactgegevens van andere gebruikers die hun ervaringen kunnen delen. Zelf ken ik de systemen enkel van horen zeggen. Pieter van Traa (hierboven) kan je uit eigen ervaring bijpraten.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
In mijn vorige baan diverse praktijkonderzoeken gedaan waarbij dergelijke systemen uiteindelijk geen oplossing waren. Er is ook veel kaf onder het koren dus wees voorzichtig. Uit je verhaal maak ik op dat er recentelijk geïsoleerd is. Het gevolg is dan dat er vaak een betere luchtdichting ontstaat, de temperatuur in de woning zal stijgen waardoor de lucht meer waterdamp kan bevatten. In een niet goed geïsoleerde woning ontstaan grotere temperatuurverschillen waardoor er op de koudste plekken waterdamp zal gaan condenseren. Na het isoleren van maar een deel van de buitenschil ontstaat er condensatie van vocht op die plekken die nog niet zijn geïsoleerd (zoals het enkele glas en de buitenmuren). Bij muren denkt men dan al snel aan optrekkend of doorslaand vocht. Echter zou dit ook heel goed condensatievocht kunnen zijn. De vochtbalans in een woning wordt namelijk door isoleren verstoord. Als er geen goede bouwfysische adviseur bij de werkzaamheden wordt betrokken dan kan isoleren desastreuse gevolgen hebben. Ik hoop niet dat de muren die nu vochtig zijn ook houten balken dragen. Anders is er grote kans op het ontstaan van houtrot in de balkkoppen. Zorg eerst voor deskundig onderzoek en advies alvorens maatregelen te treffen die zeer waarschijnlijk niet zullen gaan helpen.

inloggen of registreren om te reageren.