Zojuist contact gehad met Q-roof. Nog onduidelijk of het bij mij kan worden toegepast (klein dak en zonneligging is niet helemaal optimaal) maar ZEER interessant! Het is een zonnecollector bestaande uit leiding met lamellen die je onder de pannen langs de panlatten laat lopen. Dit vangt de warmte daar op (vaak dus tussen isolatie en pannen) en dit kan vervolgens verder gebruikt worden net als een gewone zonnecollector. Ik vind dit zo'n mooie uitvinding (wellicht bestaat het idee al langer?) dat ik het hier onder de aandacht wil brengen. (via de zoekfunctie kon ik er hier nog niets over vinden) Totaal niet zichtbaar op je dak dus supermooi voor monumenten die willen verduurzamen. Ik heb er geen ervaring verder nog mee dus hoe het in de praktijk gaat werken moet nog blijken maar dit zijn nu precies de uitvindingen waar ik erg blij van word als monumenten liefhebber en eigenaar. https://www.q-roof.nl/
Wim Jakobsen
Wim Jakobsen
Jannes, Het idee is goed maar rendement afhankelijk van de soort dakpannen en het contact wat de pannen hebben met de lamellen. Denk ook na over onderhoud aan je dak, als je pannen op wil schuiven en naar boven over de panlatten wi,l heeft de aanwezigheid van het systeem beperkingen.
Dobbelmannklooster Nijmegen
Dobbelmannklooster Nijmegen
Het is een geweldig idee. Omdat het rendement van de Q-roof oplossing lager is dan tradionele of PVT zonnecollectoren, zul je verhoudingsgewijs een groter collectorvlak aan moeten brengen. Ook heeft dit systeem een traagheid die we kennen van de eerste collectoren 40 jaar geleden. Als er een wolk voor de zon schuift wordt de warmte niet vastgehouden en koelt het dak weer af door de wind. Werken met lamellen is niet nieuw. Hoe het systeem zich op termijn houdt is nog afwachten. Van de eerste systemen met lamellen eind jaren 70 is er bij mijn weten geen een meer in gebruik. Je kunt er ook moeilijk bij als er iets aan de hand is. Blijft dat het een mooi idee is dat een kans verdient.

inloggen of registreren om te reageren.