Birgit
Birgit
Hallo allen, Sinds november hebben wij ons huis gekocht. Op het tijdelijk koopcontract en uberhaubt aan ons was niet gemeld dat het om een gemeentelijk monument ging. Een week voor het tekenen van het officiele koopcontract kwam ik hier zelf achter en heb dit gemeld bij de verkoopmakelaar. Die gaf aan dat dit inderdaad een fout was maar dat er niks aan te doen was. Inmiddels zijn we bezig met verbouwen en lopen we tegen een hele hoop gedoe aan wb aanvragen wat wij uiteraard niet voorzien hadden. Heeft iemand advies wat wij kunnen doen? Ik baal er vooral van dat de gemeente nergens voor instaat en wij met alles opgezadeld worden. Ik ben benieuwd naar jullie tips.
Ina Roeterdink
Ina Roeterdink
Dag Birgit, wat vervelend voor jullie dat dit zo gegaan is. Welk advies wil je? Over het proces met de gemeente en/of andere advies, meer inhoudelijk? Hebben jullie al contact met de erfgoedambtenaar gehad?
Birgit
Birgit
Eigenlijk beide wel! Ik dacht wie weet zit hier wel iemand mee te lezen die verstand heeft van het juridische gedeelte (verzwijgen/fouten in voorlopig koopcontract en gemeente die niet thuisgeeft terwijl we het huis van de gemeente kopen). Maar inderdaad ben ik ook benieuwd naar verder basis gegevens - hoe kunnen we vinden wat we allemaal aan moeten vragen? - we hebben een aanvraag gedaan voor dubbel glas, hebben geen format gekregen wat we moeten aanleveren en nu is de aanvraag (voorlopig) afgekeurd, kan ik ergens vinden wat voor gegevens je allemaal moet aanleveren? - waarom gaat het allemaal zo omslachtig? Wij willen graag dubbelglas en zijn bereidt het zo aan te passen dat het gewoon mag maar er wordt nergens aangegeven wat wel en niet 'mag'. - ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer; wat kan een erfgoedambtenaar voor ons betekenen? Is dit 1 persoon bij de gemeente?
Ina Roeterdink
Ina Roeterdink
Dag Birgit, de suggestie van Pieter is een goede suggestie. En wanneer je ook zelf stappen wilt ondernemen: of de erfgoedambtenaar 1 persoon is, dat is enigzins afhankelijk van de grootte van de gemeente. En hij/zij zou wat meer kunnen vertellen over de status van het pand als gemeentelijk monument (wat je kan/mag doen aan het pand).
bouke_koopman
bouke_koopman
Hoi Birgit, Jouw verhaal klinkt echt dat je behoefte hebt aan iemand met ervaring hierin. Misschien kun je iemand vinden via de gemeente, soms sturen ze je door naar een professionele partij of erfgoed vereniging. Succes. Bouke.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Dag Birgit, Je mag contact met mij opnemen. Ik kan je vast wel op weg helpen met je plannen en hoe je het proces van een goede bouwaanvraag doorloopt. Voor juridische zaken moet je echter niet bij mij zijn. Dat is een privaatrechtelijk proces tussen jullie en de gemeente. Neem voor dat soort zaken een goede jurist in handen.
Birgit
Birgit
We hebben inmiddels een architect die ons helpt bij het proces (maar hij heeft dit ook nog nooit meegemaakt), tot nog toe is alles afgewezen. We doen deze week nogmaals een herziene aanvraag, anders zou ik graag van uw verzoek gebruik maken Eelco Dijkstra!

inloggen of registreren om te reageren.