ROMY PRICKEN
ROMY PRICKEN

Beste monumenten eigenaren,

Voor mijn studie Cultureel Erfgoed aan de Reinwardt Academie doe ik onderzoek naar monumentale panden. Wij leren over het belang van het behoud van monumentale panden. We hebben de opdracht gekregen om in contact te komen met eigenaren van monumentale panden.

Ik zou bij deze graag de hulp willen vragen aan eigenaren van monumentale panden.
Ik vroeg mij af tegen welke problemen jullie aanlopen bij het onderhoud van het pand.
Ook vroeg ik mij af tegen welke problemen jullie zijn aangelopen bij het kopen van een monumentaal pand. Wat hadden jullie achteraf anders gedaan? Waar hadden jullie beter advies over willen krijgen? Hebben of hadden jullie nog bepaalde wensen of behoeftes omtrent jullie monumentaal pand?

Kortom kunnen jullie mij iets vertellen over jullie ervaringen met het kopen en het bezitten van een monumentaal pand?

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Met vriendelijke groet,
Romy Pricken

Bas Vervuurt
Bas Vervuurt

Beste Romy, ik zelf beschik helaas (nog) niet over een monumentaal pand. Wel ben ik dagdagelijks bezig met monumentale panden. Een vaak voorkomend probleem wat ik hoor is vochtproblematiek. Je kunt me gerust bellen/mailen als je meer ervaringen wilt horen.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Hallo Romy,

Ik woon al jaren in een rijksmonument en ja, je loopt tegen van alles aan. Grootste uitdaging is voor mij de oude installaties up to date krijgen met behoud van het monumentale karakter van het pand.
Energie en warmte is dan ook wel een ding. Ik heb zelfs 2x een rapport door de bouwkundewinkel van de TUe laten maken, waardevolle info waar ik ook veel aan gehad heb, maar als je dan zelf een beeld hebt wat je wil loop je weer tegen praktische zaken van uitvoering of een installateur die een heel ander idee heeft.
Je kunt niet overal zomaar met leidingen door en langs, eender of het nu gas, water, riool, elektra, verwarming of ventilatie is. Veel zaken mag niet zonder vergunning. Begrijpelijk, we moeten koesteren wat we hebben maar het zou fijn zijn als dat anders kan, als daar een ander systeem voor zou zijn.
Vaak is het zo als je een professional vraagt voor de "gewone" bouwkundige zaken dat je jezelf zo diep in de materie in moet graven dat je zelf wel de oplossing voor ogen hebt maar niet weet hoe je daar komen kunt. Vele oplossingen groeien bij mij dan ook in de loop van de tijd. Ik doe veel moeite om het oude karakter terug te halen en tot in detail dingen na te maken zoals die geweest kunnen zijn. Zaken die we aanpakken doen we dan ook gelijk grondig.
Bouwkundig is bij mij ook nog wel wat te doen en er zijn achterstallige dingen omdat je nu eenmaal prioriteiten moet stellen. Ondanks het feit dat wij zelf vinden dat er best veel gebeurd overzien anderen dat niet als ze op bezoek komen. Vaak wordt dan ook "Help mijn man is klusser" aangehaald...

Je bent welkom in Veghel of om contact met me op te nemen.

Groet, Jeroen

MarionHorstink
MarionHorstink

Hallo Romy,
De reactie van Bas Vervuurt triggerde mij. Ook wij, als eigenaar van een Rijksmonument, herkennen de vochtproblematiek. Velen hebben volgens Bas dit probleem, echter na 5 jaar zoeken hebben wij nog steeds geen adequate oplossing gevonden, gezien of gehoord. Iedereen heeft een mening, maar zelden is er besef dat het pand even wat ouder is en eigen karakteristieken heeft. En weinig adviseur hebben ervaring met een monument.
Ook de monumentenwacht Zuid-Holland kan ons niet helpen met een adequate oplossing of oplossingsrichting. Soms best frustrerend deze zoektocht.
Marion Horstink

Elze Woudstra
Elze Woudstra

Hi Romy, nuttig dat je daar onderzoek naar doet!
Even wat staccato en kort onze bevindingen, we zijn verder helemaal blij met ons huis hoor ?. Laat het weten als je vervolg vragen hebt.

Wat wij bij aankoop lastig vonden;
- weinig / geen documenten beschikbaar muv de aanwijzing als monument en een aantal tekeningen uit de jaren 70 - waarbij het lastig te zien was welke tekeningen van ons huis en welke van de buren waren. In die tijd door gemeente gerenoveerd, maar niet meer beschikbaar dan paar basis bouwtekeningen. geen inzicht in financiƫle gegevens en belastingen ivm combinatie woon/winkelpand en ontbreken van geschieden / juiste aanduiding bij gemeente (wordt nog aan gewerkt), geen WOZ of energielabel ivm dubbelfunctie van pand en geen goed inzicht in registratie, verschillenden geluiden over beleid, bestemmingsplan en verschil tussen website Rijksoverheid en gemeente. Zelf de indeling ivm mogelijke (maar niet bekende) elementen in stand gehouden.

Nb;
- deel lag ook aan verkoper die - via zijn makelaar - heeft geweigerd om informatie te verstrekken en op vergaren geen antwoord gaf, ondanks hierop aanspreken en wijzen op verplichtingen door ons.
- weigering om eerder langs te komen dan overdracht met aannemer / architect (en dus ook weinig bruikbare tekeningen)
- notaris na de koop nog in moeten schakelen ivm niet voldoen aan verkoopberplichtimg om bedrijven te verhuizen / registratie te wijzigen.

- Financiering; slechts mogelijk van 1 aanbieder met veel inzet van tussenpersoon ivm gecombineerd woon/winkelpand en monument. Restauratiefonds had zeker 3 maanden nodig en wij moesten in 1 maand financiering aanleveren. Daarom eigen geld en familie ingeschakeld + regulier bouwdepot. - - Extra kosten in verzekering. Extra kosten voor inzet van gecertificeerd en kundig personeel voor reparatie gevel en dak - daar bleek ook meerwerk en fouten te zijn die bouwkundig rapport niet had opgeleverd.

- duurzaamheid. Veel uitgezocht over energie / duurzaamheids opties; alle deskundigen spraken elkaar tegen over wat er kon / kan. Van welke fundering en ondervloer we hebben tot welk vermogen voor verwarmen mogelijk is. Geen subsidies of aftrekpost voor beschikbaar en ivm monument wel extra kosten voor. Daardoor niet de keuze voor meer warmte uit elektra kunnen maken. Wel voor vlieringisolatie en monumentenglas (prijzig!), helaas nog steeds te zien ivm geen tijd bij buitenschilders. Nog niet voor zonnepanelen kunnen kiezen - die mogen alleen op schuurtje, kosten van stroomkabel en opwekking van hoeveelheid vermogen op schuur nog te onduidelijk.

- instanties; nog steeds discussie met waterlevering, hoogheemraadschap en gemeente (afval, belasting) over registraties, informatie en rekeningen.

Onderhoud;
- vragen over duurzaamheidsinvesteringen en vervangingsinvesteringen (schilderwerk, vervangen deur) zijn onduidelijk
- onderhoud en verbetering schuiframen nog een uitzoekpunt
- wijziging naar subsidiergeling betekent voor ons voor nu uitstellen van schilderwerk en onderhoud of inzetten van goedkopere / niet erkende bedrijven ivm meerkosten dan voorzien bij aftrek. Nog onduidelijk of susidieregeling ook voor gecombineerde panden geldt (wel over gebeld, nog geen uitsluitsel).

Wat prettig en goed geregeld was;
- contact met restuaratiefonds om in ieder geval opties door te nemen
- rijksmonumentenregistratie
- de bewoond bewaard gids
- goede website van de Rijksoverheid, zodat we beter wisten wat wel/niet mocht en kon
- de links naar opties met erkende bedrijven

Elze Woudstra
Elze Woudstra

Ter aanvulling; pand is uit. 1617, totaal 110m2 (en 25m2 schuur, geen monument, wel zelfde stijl), waarvan 40m2 dienstverleningsruimte.
Monumentenwacht zuid-Holland was ook goed met info.
En ondanks ontbreken informatie heeft interim monumtenpersoon bij gemeente wel meegedacht.

B.J. Edam
B.J. Edam

Hallo Romy,

Leuke opdracht. Zou mooi zijn als je je resultaat deelt op deze site. Er is onder eigenaren/bewoners nogal behoefte aan gestrucureerde informatie. Ik ben hier zelf voor/tijdens de renovatie regelmatig tegenaan gelopen. Het Rijksmonument was totaal verwaarloosd en de voorbereidingen en het vinden van de juiste weg in het doolhof van wetten en regels was bijna net zo'n uitdaging dan de daadwerkelijke renovatie!
Ik moest mijn informatie ook overal verzamelen. Restauratiefonds, internet en persoonlijke verhalen van vakmensen waren daarbij van grote waarde. Vanuit de Gemeente was onvoldoende ondersteuning vond ik.
Een Rijksmonument opknappen is ronduit moeilijk en terugkijkend op de renovatie had ik graag vooraf veel meer duidelijkheid gehad en zelf ook meer kennis kunnen gebruiken over bouwtechnieken, onderhoud en hoe zo'n renovatie te organiseren. Ik had een geweldige aannemer(Timmer aan de Zaan) en architect(Marieke van buro "de Verandering")die met veel liefde voor het pand het werk hebben uitgevoerd en me geholpen hebben.
Mocht je meer informatie willen hebben, neem dan gerust kontakt op.

Succes met je opdracht!

Bert Jan


inloggen of registreren om te reageren.