Gerrit Jan & Marion van de Lagemaat
Gerrit Jan & Marion van de Lagemaat
Wij hebben het advies gekregen om de spouwmuren in onze stolpboerderij te isoleren met cellulose. Bij het zoeken naar een uitvoerder stuitte ik op een bedrijf dat cellulose als isolatiemateriaal aanbrengt, maar beslist afraadt om dit in spuwmuren te doen. Wie heeft kennis/ervaring betreffende cellulose als isolatiemateriaal in de spouw van een stolpboerderij?
Andreas De Vos
Andreas De Vos
Ik heb er geen ervaring mee, maar als dat bedrijf met ervaring en naar ik mag hopen enige deskundigheid zelf adviseert cellulose niet in een spouwmuur toe te passen, dan lijkt mij dat een advies om ter harte te nemen. Cellulose: - is biologisch afbreekbaar (mogelijk zit er een soort lijm in die dat houdbaarder maakt) - het neemt vocht op, - sommige beestjes vinden het lekker, - je blaast het (ga ik van uit) in een spouwmuur, waardoor de spouw opvult. Met name dat laatste is een groot probleem, een spouwmuur is zo bedacht dat lucht in de spouw mede isolerend werkt, dat vocht dat door het buitenblad (de stenen die de buitengevel vormen) dringt eventueel langs de binnenkant naar beneden kan druppelen en via de ventilatieopeningen kan weg lopen, of door verdamping daar weg kan. Zonder het binnenblad (binnenmuur) te raken. Ga je die spouw opvullen dan komt dat vocht in de isolate, in de binnenmuur en je behang schimmelt van de wanden. Ik zou bij dat isolatiebedrijf eens gaan vragen naar welke alternatieven zij kunnen adviseren. Succes en groet, Andreas de Vos
Gerrit Jan & Marion van de Lagemaat
Gerrit Jan & Marion van de Lagemaat
Dan ben ik niet geheel duidelijk geweest. Ik heb 1 bedrijf gevonden die het niet doet, maar ik kan ook zo 10 bedrijven geven die het wel doen. Vandaar dat ik vraag naar ervaringen
Lambert Kleine Deters
Lambert Kleine Deters
Ik vat het advies om de spouwmuur te isoleren met cellulose op als; "isoleer de spouwmuur aan de binnenzijde van de spouwmuur met cellulose". En niet de spouw dus! De spouw is altijd vochtig en dat is nu net iets waar cellulose niet tegen kan. Dus; Houten regelwerk met beplating tegen de binnenzijde van de spouwmuur en deze volblazen met cellulose of een ander isolatie materiaal. De spouw blijft dan doen waar die ook voor bedoeld is, namelijk het drogen van het buitenspouwblad en het fysiek scheiden van binnen en buitenblad.
Martine Duyvis
Martine Duyvis
Als architect geef ik isolatie adviezen voor spouwmuren. Ik heb zelf nooit cellulose geadviseerd, omdat dit in vochtige ruimtes echt nat kan worden en daarmee de isolatie waarde afneemt en het vocht kan doorslaan. Ik kan me voorstellen dat het soms gebruikt wordt voor niet-vochtige spouwmuren (waar een overkapping aan vast zit of een garage ertegen aan staat). Belangrijk voor een spouwmuur waar regen tegenaan slaat is dat het isolatiemateriaal niet van eigenschappen verandert door vocht. Steenwol en glaswol zijn alternatieven die geen problemen ondervinden bij vocht. Maar laat u hierin goed adviseren en stel kritische vragen bij de isolatie partijen! Succes! Martine Duyvis
Anoniem (niet gecontroleerd)
Eens met Martine Duyvis. Cellulose is eigenlijk niet geschikt voor na-isolatie van spouwmuren, vanwege de vochtgevoeligheid van het materiaal. Door doorslag van regenwater via het buitenblad van de spouwmuur komt vocht in de spouw terecht. Isolatiemateriaal dat niet vochtbestendig is - zoals cellulose - kan daarom beter niet in een spouw worden toegepast.
Fons Van de Voordt
Fons Van de Voordt
Om een spouw te kunnen isoleren zal er allereerst een spouw moeten zijn.Een spouw is een luchtruimte tussen twee muren in. Spouwmuren komen pas voor vanaf 1930 en als het gaat om de boerderij als gemeld in uw profiel, stamt deze uit 1820. Nu is het op zich mogelijk dat er later -zeg afgelopen eeuw- een muur voor of achter is gezet, dan zou er een spouw kĂșnnen zijn, maar anders valt er dus helemaal geen spouw te isoleren. Een huis van 1820 zal steens- of halfsteens muren hebben en geen spouw en spouwmuurisolatie is dan ook niet aan de orde. Als u wilt isoleren zal er dus een andere oplossing gekozen moeten worden door er een wand voor te zetten aan de binnenzijde en daartussen te isoleren. Laat u vooraf in ieder geval bijstaan door een restauratiebouwkundige en laat u goed adviseren over de vochthuishouding ten einde daarmee grote problemen te voorkomen.
Anoniem (niet gecontroleerd)
Als de keiharde keuze is: isoleren of ventileren? Moet je altijd voor ventileren gaan. Tenzij je het isoleren kunt combineren met ventileren. Het ventileren belemmeren of zelfs wegnemen door te isoleren is het slechtst denkbare voor je gebouw en je eigen gezondheid. Isoleren dmv voorzetwanden met daarin bijv. vlaswoldekens van Isovlas leveren isolatiewaarde en vochtregulering op. Je buitenblad (buitenmuur) blijft geventileerd en binnen krijg je een heerlijk leefklimaat. Succes ermee.

inloggen of registreren om te reageren.