Ik ben op zoek naar informatie waarin de voor- en nadelen van verschillende soorten glas die in monumenten gebruikt mogen worden, worden vergeleken. Ik sta voor die keuze en hoor berichten over Stolkr Monuglas, Ruysdaal Monumentenglas, Bengglas, Davinci en er zijn waarschijnlijk nog wel meer aanbieders van monumentenglas. Ze werken op basis van verschillende technieken. Wie kan mij op vergelijkend onderzoek wijzen? Theo Miltenburg
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Dag Theo, Goede wetenschappelijke/onafhankelijke vergelijkingen van beglazing maar ook van multifolies (jouw andere vraag) die zijn er naar mijn weten niet. Mocht je ze vinden dan houd ik mij aanbevolen. Uiteindelijk blijkt in de praktijk ook vaak dat het bij elk monument weer specifiek maatwerk is waardoor niet 1 bepaald product voor elk monument de beste is. Soms zijn isolatiewaardes doorslaggevend, soms andere eigenschappen als materiaaldikte, bestendigheid tegen UV, gewicht e.d. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed zou de plek moeten zijn voor dergelijk onafhankelijk en wetenschappelijk verantwoord onderzoek. Probleem bij overheden is echter vaak dat ze terughoudend zijn met het publiceren van dergelijke overzichten met merknamen. Voor je het weet wordt je beticht van beïnvloeding van de markt. In mijn vak kom ik wel veel materialen in de praktijk tegen dus neem gerust contact op als je meer info wilt. Alle producten hebben echter voors en tegens. Is het niet op specificatie dan is het wel in de praktijk. ook gaan de ontwikkelingen vaak snel of veranderen productnamen waardoor dergelijke vergelijkingslijstjes snel verouderen.
Joost Vosmer
Joost Vosmer
Beste heer Dijkstra en heer Miltenburg, N.a.v. deze mailwisseling heb ik de behoefte aan een onafhankelijk vergelijk kenbaar van folies gemaakt bij de SBVN, de branche vereniging voor vloerisolatie, waar wij bij zijn aangesloten. Ik weet dat momenteel de Stichting ERM (o.m. dhr. Felix Kusters) bezig is met productbladen over diverse soorten isolatiemateriaal. Dit najaar wordt het blad voor reflecterende meerlaagse foliematerialen verwacht. Iemand die een goed overzicht heeft van alle soorten meerlaagse folies is dhr. Rento Hermans van Rondom Dom Isolatie. Succes! Groetjes, Joost
mltnbrG1947
mltnbrG1947
hartelijk dank voor deze informatie. Ik denk dat het heel behulpzaam is om een goed beeld te hebben van eigenschappen, prestaties . en voor- en nadelen.

inloggen of registreren om te reageren.