Ik woon in een rijksmonument met een hoge kelder. De vloer van de begane grond heeft vloerverwarming. Kent iemand een dunne folie waarmee ik de onderzijde van de begane grondvloer goed kan isoleren? Theo Miltenburg
mltnbrG1947
mltnbrG1947
Dag Joost, Bedankt voor je reactie. Onze kelder is circa 270 cm hoog. Ik denk dat het verstandig is de vloer van de begane grond te isoleren. Deze vloer is van vloerverwarming voorzien. Daarvoor zoek ik een dunne folie met uitstekende eigenschappen. En een die liefst makkelijk te bevestigen is (de vloer is van hard beton waarin moeilijk te boren is). En het moet er ook goed uitzien want de kelder wordt dagelijks gebruikt. Ik zoek een overzicht waarin diverse dunne folies met elkaar vergeleken worden zoals Superfoil, Airflex en anderen. Bestaat zoiets? Met vriendelijke groet, Theo Miltenburg
Joost Vosmer
Joost Vosmer
Hi Theo, Ik snap je vraag. Je zoekt een vergelijking van verschillende reflecterende folies. Ik zal eerlijk zeggen dat ik die niet ken. Enkele voorbeelden vielen hier reeds. Elk materiaal heeft zijn eigen kenmerken. Heeft u een foto van de situatie? Onze dunste variant (T1) is 24 mm en heeft een Rd van 2,4. Dit kan met slagpluggen in beton worden gezet. U zou dit zelf kunnen doen of door een professional laten uitvoeren. Ik kan een technisch expert langs sturen om eens mee te kijken. Dit is vanzelfsprekend vrijblijvend en kosteloos. Grts, Joost
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Mijn advies zou zijn om niet te gaan boren. Beter is het om dunne houten regels tegen de het beton te lijmen waartegen vervolgens de folie kan worden bevestigd (bijv. met korte schroeven en schotels). Ook is het belangrijk om de constructie niet te veel in te pakken zonder dat er de mogelijkheid is om eventuele dampspanning te vereffenen. Kies bij voorkeur voor een product dat kan ademen. Er zijn tegenwoordig ook reflecterende multifolies die dampopen zijn. Wat mogelijk ook nog een optie is, is om het plafond van de kelder met cellulose isolatie te laten bespuiten. Dit is milieuvriendelijk, reversibel, dampopen en damp bufferend, geluiddempend en snel aan te brengen. Een merknaam is bijv. isofloc.

inloggen of registreren om te reageren.