Harry  Van de Pol
Harry Van de Pol
Heeft iemand ervaring met brine warmtepomp die grondwarmte dieper dan 250 meter ophaalt? Dit in combinatie met water zonnepanelen?
Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen
Ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb al wat gelezen en laten uitzoeken van verschillende soorten systemen, maar vind het nog lastig hier een goede beslissing in te nemen.
Wim Schermer
Wim Schermer
Het is erg ongebruikelijk om veel dieper te boren dan 100 meter. Op de boorlocatie moet dan ook 250 meter aan boorpijp lengte beschikbaar zijn. Bij boren tot bijv. 100 meter heb je maar 100 meter boorpijp lengte nodig. Dat scheelt echt heel veel vervoer van de zware boorpijpen. Beter is het om meerdere gaten te boren. Die moeten onderling op 5 meter afstand van elkaar liggen. Bij ons, op Woude 6 in De Woude, zijn 5 gaten geboord van 65 meter diepte. Die gaten waren oorspronkelijk berekend op 40 meter diepte maar door grote pakketten veen moest er 25 meter dieper geboord worden. Als je de totale capaciteit van de bron op 120% berekent, kan er zelfs één boorgat uitvallen en dan nog hebben de overgebleven 4 putten de berekende 100% capaciteit. De belangrijkste reden om niet diep te boren is de toename van de temperatuur in de bodem. Elke 100 meter dieper is de temperatuur 3,2 graad hoger. Op 250 meter is het dan ook 8 graden warmer dan op tuinhoogte. Betekent ook dat als het op 50 meter 12 graden is, de temperatuur op 250 meter 18,4 graden is. Dat lijkt mooi en het is voor verwarming prima. De SCOP stijgt dan tot boven 8.0. Maar daarmee vermindert of verdwijnt één van de belangrijke voordelen van een grondwater warmtepomp, de koelcapaciteit. Als de grondwater temperatuur rond 12 graden is, kan deze uitstekend worden gebruikt om de woning te koelen. Daarvoor wordt het koele grondwater in het mengvat op temperaturen van 14 tot 16 graden gebracht. Meestal niet lager omdat er dan condens op de vloer ontstaat. Is de temperatuur hoger dan maximaal 14 tot 16 graden, deze temperatuur wordt meestal op rond 150 meter diepte aangetroffen, dat is er nauwelijks tot geen koelcapaciteit.
Harry  Van de Pol
Harry Van de Pol
Koelen is voor mij niet nodig. Als ik een aanvoer temperatuur kan bereiken van 20 graden dan kan ik met een cop van 6 tot 7 met een brine warmtepomp mijn huis verwarmen ondersteund met water/warmte zonnepanelen. Ben dus op zoek naar restwarmte van plus 20 graden!
Wim Schermer
Wim Schermer
Met 20 graden bron kom je op een COP van tegen de 9. Water/warmte panelen zijn ongeveer de duurst denkbare oplossing. De voordeligste oplossing is een paar extra gewone zonnepanelen plaatsen die het kleine meerverbruik van de warmtepomp opwekt. Met 11,4 graden bronwater halen wij een SCOP van 6.3. Jaarverbruik aan elektriciteit bij een woninginhoud van 1.400 m3 is tussen 5200 en 5900 kWh per jaar. Dat is inclusief koelen.
Harry  Van de Pol
Harry Van de Pol
Ik heb een CV aanvoer van 50 tot 55 graden nodig. Ik heb me laten vertellen dat dit alleen te bereiken is als de warmtepomp 20 graden aanvoer heeft (anders haal ik die cop niet). In de periode april ™ augustus verbruik nog 1.500 / 2.000 m3 gas dat moet met water zonnepanelen opgelost kunnen worden of een gecombineerde panelen. Dank voor mee denken stel ik zeer op prijs!
Pim
Pim
PVT panelen (water zonne panelen combi) zijn inderdaad schreeuwend duur. Nou kwam ik wel toevallig vandaag deze tegen: https://www.solarenergybooster.nl/ Met dit idee zou het goedkoper moeten kunnen, maar ik zou eens contact met ze opnemen. CV aanvoer van 50+ graden is wel hoog, als je vloerverwarming neemt, of lage temperatuur radiatoren, dan is een veel lagere temperatuur (rond de 30) graden ook goed mogelijk. Mits je huis goed geisoleerd is. Je hoort het, er zijn veel afhankelijkheden. Kan je aangeven wat voor mogelijkheden je hebt? - Heb je veel ruimte voor PV/PVT panelen? - Kan je goed isoleren? - Kan je radiatoren vervangen door lage temperatuur radiatoren of vloer/wand/plafond verwarming? - Heb je plek voor meerdere bronnen op je perceel als er minstens 5-10 meter tussen elke bron moet zitten? Met die info kunnen we gerichter met je meedenken.
Wim Schermer
Wim Schermer
Harry, Als je 50 tot 55 graden aanvoer nodig hebt, ik neem aan alleen in de koudste maanden, is je huis matig geïsoleerd. Als je in de maanden april t/m augustus nog 1500 tot 2000 m3 gas verbruikt is de warmtevraag enorm hoog. Ter vergelijking, ons huis van 1.400 m3 vraagt in de maanden april tot en met augustus rond 1000 kWh elektriciteit. Dat is het equivalent van 110 m3 aardgas. Als jij 15 tot 20x meer nodig hebt, lijkt het erop dat je huis helemaal niet is geïsoleerd. Wil je 50 tot 55 graden halen, kun je dat wel bereiken met een hoge temperatuur warmtepomp. De meerprijs van zo'n warmtepomp is heel wat minder dan van een extra PVT systeem. Dat is weer een complete extra installatie met onderhoud e.d.
Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen
Voor mij is de situatie misschien nog een grotere uitdaging; Woonhuis 1500 m3, zijn we in fases aan het isoleren middels voorzetwanden, na-isoleren vloer middels tempex korrels en PIR 8 cm. tussen de sporen. Ongeveer 40 m2 vloerverwarming samen met gietijzer, voor de rest zijn we juist bezig gietijzeren radiatoren terug te plaatsen; deze redden het met 50 graden net niet. Gietijzer werkt ook pas lekker vanaf 60 graden. Verbruik gas ongeveer 5.200 m3 inclusief warm tapwater en koken. (zijn destijds begonnen met > 10.000 m3!!) Koetshuis 400 m3, vloer 65 m2 met 4 cm. pur geïsoleerd, wanden en dak nog te isoleren (liefst zo mager mogelijk), zoldervloer komt 20 cm steenwol in. Is nu onverwarmd, dus geen vergelijkbaar verbruik. ligt vloerverwarming 18 mm om de 15 cm. Wordt hobbyruimte, dus niet te koud. Naast ons woonhuis zijn we een bedrijfsruimte aan het uitbreiden, daar is voldoende ruimte voor installatie en dak voor eventueel panelen te plaatsen; Oude gedeelte 450 m3, vloer 150 m2. Moet nog volledig gerenoveerd worden; deels geïsoleerd, bouwjaar rond 1975. Rendement hiervan nemen we pas serieus mee na renovatie, dus rekening houden met toekomstige uitbreiding. Nieuwe gedeelte 2600 m3, vloer 370 m2. Alles super geïsoleerd; 16 cm PIR in dak en vloer, wand 10 cm. quadcore. (waarde pir x 1.25). 45 m2 glas HR++ Vloerverwarming 16 mm om de 7,5 cm. een jaar of 8 geleden zijn allerlei berekeningen gedaan voor alleen woonhuis en koetshuis, maar ik denk met nieuwere technieken en combi van andere ruimten dat dit wel op de schop kan... In het woonhuis heb ik dus hoge temperatuur nodig, overige ruimten zijn denk ik efficiënter met lage temperatuur.
Wim Schermer
Wim Schermer
Ik zou eerst afwachten wat het gasverbruik wordt nadat alle isolatiewerkzaamheden achter de rug zijn. Dan kun je makkelijker bekijken hoe hoog de capaciteit van een eventuele warmtepomp moet zijn. Zo lang je nog geen warmtepomp hebt kun je het gasverbruik enorm terugdringen met óf een airco óf een hybride warmtepomp. Mijn voorkeur gaat uit naar een airco in alleen de woonkamer en slaapkamer. Heeft een COP van rond 5.0 en kan niet alleen verwarmen maar ook koelen. Als bonus ook de luchtvochtigheid beheersen. Met een airco kan je tot wel 11 maanden van het jaar de gas CV uitlaten. Alleen bij flinke vorst springt de gas CV bij.
Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen
Isolatiewerkzaamheden zijn zeker nog niet voor de winter klaar. Dat kost nog wel een jaartje of 2 extra. De grote bedrijfsruimte moet ik wel enigszins gaan verwarmen. Kan ik daar alvast iets op de vloer aansluiten wat ik later kan hergebruiken of in stand laten? Woonkamer en slaapkamer(s): Ik ga bekijken wat hiervan mogelijk is. Met gietijzer kan ik later toch niet gaan koelen, deze zijn niet weg.
Wim Schermer
Wim Schermer
Bedrijfsruimten die een stabiele temperatuur kunnen aanhouden en goed zijn geïsoleerd kun je altijd op een warmtepomp aansluiten. Helemaal als je de stroom daarvoor zelf kunt opwekken. Bedrijfsruimten met veel temperatuur variaties zoals bijv. auto onderhoudsbedrijven waar de overhead deuren steeds opengaan, hebben veel baat bij infrarood stralers. Die hang je boven de werkplekken.

inloggen of registreren om te reageren.