Ge Ruigt
Ge Ruigt
Ik heb een oud monumentaal pand uit 1760 met dikke muren van zacht gebakken steen. De buitenmuur is bedekt met witte latex verf. Deze verf begint aan de regenkant te bladderen over de onderste 1-2 meter. De muur erachter is vochtig en dit is ook aan de binnenkant van de muur te merken doordat het stucwerk daar loslaat. Optrekkend vocht kan niet weg en daarom ben ik nu bezig om de latex laag te verwijderen en ben ook op zoek naar een ademende witte verf om de latex te vervangen. Vroeger werd daarvoor blijkbaar kaoline gebruikt. Heeft iemand hier ervaring mee of een ander advies? Weet iemand wat men gebruikt bij witte muren van monumenten, die in het water staan? Mvg Ge Ruigt
Bert van Bommel
Bert van Bommel
Ik heb geen praktisch advies (merk of soortnaam), maar latex gebruik je, zo zeg ik al decennia, op de Wallen en niet op muren! Kijk naar wat onze voorouders deden: kalk en water. Dat moest dan wel jaarlijks worden herhaald, maar tegenwoordig zijn er ook kalkverven die bestendiger zijn. Ik zou in die hoek beginnen met zoeken.
Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen
Hallo Ge, Vroeger werden inderdaad wel kalkachtige producten gebruikt, de duurzaamheid is niet geweldig maar erg damp-open. Sinds enkele decennia worden vaak verven met een acrylaat bindmiddel gebruikt. Deze zijn beter bestand tegen weersinvloeden maar meer damp-dicht. Als daar vocht achter komt en de buitenkant warmt op, ontstaat dampspanning onder de verflaag en zal deze bladderen. Als de stenen echt zacht zijn is zelfs een product als Keim (minerale verf die versteent in de ondergrond) wat als zeer damp-open geldt, niet op zijn plaats te houden en zal gaan bladderen. Vaak is in de loop van de tijd van alles door elkaar gebruikt wat onderlinge hechting ook niet ten goede komt. omdat Je moet eerst proberen de fundering droog te krijgen middels bijvoorbeeld drainage alvorens aan schilderen te gaan denken.
Rick Bomans
Rick Bomans
Aan de buitenkant dichtgesmeerde muren herken ik. Ook hier hadden we daar last van met als gevolg vocht aan de binnenkant. We hebben er deels voor gekozen de gevel open te laten en niet opnieuw te keimen omdat de gevel ook te mooi was om weg te stoppen. Mocht je dat toch willen dan raad ik je aan contact op te nemen met MaartenSchoones.nl. Hij kan je goed adviseren hoe je het moet aanpakken.
Cas Kortmann
Cas Kortmann
Je zou de onderste laag stenen kunnen vervangen door harde bakstenen of glas/lood stoppen in de voegen, dat werd vroeger ook veel gedaan en is effectief. we wonen zelf in een huis uit 1613
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Veel voorkomend probleem... Monumenten door verkeerd gebruik van materialen en ondeskundige aannemers in de problemen gebracht. NOOIT LATEX gebruiken in een monument! Niet aan de buitenkant, maar ook NIET aan de binnenkant! Hoe dampopen men ook beweerd dat het is (dat is het NIET). Beste advies is al gegeven, bij voorkeur geen afwerklagen of zelfs geen stucwerk om de gevel zoveel mogelijk de gelegenheid te geven zijn vocht door verdamping kwijt te kunnen raken. Probleem van vocht wordt vaak verergerd door afwerklagen en het stoken van de ruimtes achter de muren (waar dit vroeger niet of minder werd gedaan). Voor een advies op maat (eigenlijk bij elk monument weer anders) is onderzoek ter plaatse noodzakelijk. Wil je toch iets met verf gebruik dan altijd een minerale verf en geen andere producten als Latex. Het merk Keim is een bekende minerale muurverf, maar er zijn ook andere merken. Een minerale muurverf gaat een chemische binding aan met het stucwerk, een synthetische lak als Latex vormt enkel een laag over het stukwerk heen en sluit de muur af. Een minerale muurverf werkt echter alleen als alle andere lagen tot op het originele stukwerk zijn verwijderd! Dus flink afstomen, krabben of Peelaway gebruiken.
Ge Ruigt
Ge Ruigt
Bedankt voor de opmerkingen. Beste Bert, ik snap niet dat ze op wallen wel latex kunnen gebruiken. Is dat omdat ze vaak in het water staan? Jeroen: de muren zijn ca 40 cm dik zonder spouw. Jeroen 2: Kalk of keim zijn goede adviezen. Ik heb ook begrepen dat Sigma ademende silicaat producten heeft, die wel dampdoorlatend zijn, maar slagregen-dicht. Rick: Ik wil geen stucwerk aanbrengen op deze oude muren, maar bedankt voor de doorverwijzing naar Maarten Schoones. Cas: de muur is te dik om er glas of lood in de voegen te plaatsen ter voorkoming van optrekkend vocht. Dit is bovendien een dure operatie en de vorige eigenaar had dit al geprobeerd. Rick: Als ik de muren met de problemen in hun oorspronkelijke staat terug zou willen brengen (latex plus wat specie lagen verwijderen, dan moet ik het hele huis gaan aanpakken en de muren bovendien restaureren, aangezien vorige reparaties hier en daar slecht zijn uitgevoerd. Ik kies er dus toch voor om een minerale verf te gebruiken, zoals Eelco opmerkt. Dus inderdaad de muren met milieuvriendelijke verfverwijderaar (Fluxaf) behandelen, afstomen en afsteken, opvoegen, het winterseizoen gebruiken om de muur goed te laten drogen en volgend jaar behandelen met een minerale muurverf van Sigma. Nogmaals bedankt voor de reacties
Gerard Wuisman
Gerard Wuisman
Ik gebruik Lotusan van Sto. De structuur lijkt op die van een lotusblad. De druppels lopen van de muur af en nemen het vuil mee. Algen hebben er - itt Keim - geen vat op. Ik ben op dit product gekomen door in Duitsland bij een schilderbeurt van een flat te stoppen en te vragen hoe het kan dat het stuckwerk in Duitsland er altijd fris uit zit. De eerste keer heb ik de verf in D gekocht. Sto heeft nu ook een vestiging in Tiel.
Tjeerd Hendriks
Tjeerd Hendriks
Hallo Ge, IK heb vier jaar geleden mijn monumentale boerderij geheel laten stucen en schilderen door Maarten Schoones. Dat is echt geweldig. We hebben natuurlijke hydraulische kalk gebruikt van Unilit gebruikt van Arte Constructo. Het is super damppopen en het ziet er nog geweldig uit. Kijk maar eens op de site: www.maartenschoones.nl

inloggen of registreren om te reageren.