Marieke Bosma
Marieke Bosma
STELLING 2: We krijgen allemaal te maken stijgende energietarieven, ik ben benieuwd wat dat met u doet. Misschien dat u even de tijd wil nemen om op deze stelling te reageren: "Stijgende energietarieven maken investeringen in energiebesparende maatregelen sneller lonend (businesscase is eerder sluitend). Waardoor ik meer of eerder ga investeren"
Michael
Michael
We hebben de zoldervloer laten isoleren (een onverwarmde ruimte) waardoor het comfortabeler is in de woning (alles begane grond). Een investering van 9000 euro maar geen subsidie mogelijk omdat we geen tweede maatregel kunnen verzinnen om een subsidieaanvraag (a raison van 600 euro) te kunnen doen. Steensmuren, ramen met roedes en enkel glas, vloeren met antieke estrikken. Zonneboiler kan niet vanwege rieten dak en een warmtepomp heeft weinig zin gelet op de beperkte isolatie van het huis. Hier moet de overheid toch iets op verzinnen dat er andere regels voor monumenten gelden.
Cas Kortmann
Cas Kortmann
Heeft u de buren al voorgelicht over het lawaai dat deze warmtepomp zal maken? Wij hadden i.s.m. een architect een mooi plan voor het plaatsen van 11 zonnepanelen. ze lagen om de velux ramen op het zuiden in een 'M' vorm en waren niet zichtbaar van de openbare weg. Het plan werd afgekeurd door de Leidse Groenen en de gemaakte kosten waren voor ons.
oudestenen
oudestenen
Nog los van de stijgende energieprijzen ben ik bijzonder ongelukkig met de houding dat ook normale energiebesparende maatregelen vanwege 'monument' niet doorgevoerd mogen worden. We verlichten ons huis niet meer met kaarsen of carbid. Het is 2021. Laten we ook bijvoorbeeld dubbelglas en geïsoleerde kozijnen toestaan. Onze monumenten zijn woningen voor het heden, geen musea.
Gerard Wuisman
Gerard Wuisman
Volgens mij moet de monumenteienaren veel meer op eigenverantwoordelijkheid handelen. Onzichtbaar vanaf de publieke ruimte zonnepanelen plaatsen is gelet op de criteria van de Rijksoverheid verunning vrij. Op het punt van isolatieglas is er vanwege het ontbreken van centraal beleid gemeentelijke willekeur. Loop eens door de historische hoofdstraat (Nieuwestad) van Hindeloopen: allemaal rijksmonumenten met dubbelglas, bezoek Elswout nabij Haarlem (top rijksmonument) grote ramen met dubbelglas, loop van Utrecht Centraal naar het Centraal Museum, vrijwel elk historisch gebouw heeft dubbelglas neem tot slot de bibliotheek van Leiden aan de Nieuwstraat 4: rijksmonument met dubbelglas.
tom de jong
tom de jong
De discussie over isolatieglas is voorbij met het beschikbaar komen van vacuumglas dat in bestaande kozijnen kan. Het is 8mm dik met isolerende eigenschappen van triple glas. Wij hebben ons rijksmonument daarmee afgelopen week helemaal laten vol zetten. Geen aanpassing kozijn nodig gehad. Het heet Fineo 8 en heeft 15 jaar garantie.
oudestenen
oudestenen
Hi Tom. Ik ken het fineo glas al een aantal jaren. Is zeker interessant, maar niet verkrijgbaar voor de formaten die bij ons huis aan de orde zijn (ca. 3,2 X 2,3m) Daarmee is eveneens Ruysdael glas en achterzetramen een onmogelijkheid. Met het antwoord van gwuisman in gedachten komt burgerlijke ongehoorzaamheid dichterbij. Misschien moet het maar zo zijn.

inloggen of registreren om te reageren.