AlexC
AlexC
Vraag over vloerisolatie: Beste community, wij zijn opzoek naar een manier om onze vloer (beter) te isoleren. De houten vloer ligt ophouden balken (10 x 30 cm) die op stenen poertjes (van ca 20 cm) liggen. Deze poertjes staan op een kalkmortel plaat die onder het hele huis ligt. De houten vloer van onderaf isoleren gaat niet aangezien de kruipruimte onder het huis te laag is. Tussen 2 balken ca 50 cm, maar bij een balk maar 20 cm. Heeft iemand anders ervaring met isolatie van de "kruipruimte" met natuurlijke materialen?
Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen
Ik had bij mij slechts enkele centimeters onder de balklaag. Ze hebben bij mij gaten in de vloerplanken geboord tussen de balklaag en daar tempex korrels tussen gespoten en weer houten stoppen in gelijmd. Dit is een risico; bij mij was deze ruimte kurkdroog. Zit er vocht onder sluit je dit verder op. In plaats van korrels kan er natuurlijk van alles ingespoten worden. Een andere oplossing kan zijn enkele vloerplanken uitnemen en de slangen vanaf hier invoeren. Met parket kun je misschien nieuwe plankjes tussen maken of stopjes maken in precies de zelfde kleur.
AlexC
AlexC
Hallo Jaap en Ria, bedankt jullie reactie. Vocht is er totaal niet in de kruipruimte omdat er een harde/ mortel vloer onder ligt sinds de bouw van het huis. Mijn vrees is dat alsook er schelpen onder laat spuiten dat eventuele waterdamp die anders met de ventilatie verdwijnt via de "muizenroosters" dan aan de schelpen aanhangt en daardoor een vochtige omgeving creëert. En eenmaal iets onder de vloer is moeilijk, zo niet bijna onmogelijk omweg te halen zonder de houten vloeren weg te halen en ligt bij ons huis als 120 jaar vast en is onbeschadigd.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Als er muizenroosters aanwezig zijn dan kan mogelijk van buitenaf de kruipruimte met slangen benaderd worden. Het inblazen van tempex korrels kan een prima optie zijn omdat hiermee de houten vloer in de warme zone komt te liggen en er dus geen gevaar in voor condensatie. Spuit de ruimte echter niet helemaal vol maar laat iets vrije ruimte tussen korrels en balklaag. Een lichte ventilatie / vereffening van mogelijke dampspanning blijft dan mogelijk. Er zijn goede ervaringen mee. Ga de vloer NOOIT van bovenaf, of tussen de balken isoleren!!! Dat is vragen om problemen. De houten constructie komt dan deels of geheel in een koudere zone te liggen waardoor condensatie en houtrot gaan optreden.

inloggen of registreren om te reageren.