tom de jong
tom de jong
Dag. Na het plaatsen van vacuumglas is een deel van de schuiframen te zwaar geworden om makkelijk te openen. De gewichten zijn te licht geworden. Zijn er ervaringen met vervangen gewichten door een veersysteem of moeten er gewoon grotere gewichten in.
Joris Kuijten
Joris Kuijten
Mijn ervaring leert dat je de nieuwe ramen weegt als dat mogelijk is. Als je weet hoeveel een raam met nieuw glas weegt kun je aan de hand van die gegevens op maat gemaakt veren laten maken of bestellen. Deze passen vaak ook in de huizen van de oude gewichten. Succes! Joris
Gerard Wuisman
Gerard Wuisman
Ik heb beide systemen. Gasveren werken uitstekend. Het gewicht van het raam meten (https://www.schuifraamveren.nl/raamgewicht-bepalen) en daarmee de correcte veren kopen (www.schuifraamveren.nl/). Dan 'aan beide zijden monteren. Zelf monteren is makkelijker gezegd dan - vanwege het gewicht van het daarvoor loshangend raam - gedaan. Zonder een meedenkende hulp met spierballen is het aanbrengen van veren so wie so niet mogelijk. Het is simpeler het gewicht van de gewichten aan te passen. https://raambeslagwinkel.nl/raambeslag/schuifraam-grepen/schuifraam-gew…
tom de jong
tom de jong
Dank, ik ga ermee aan de slag. Bij een raam kon ik makkelijk gewichten vervangen door zwaardere van bouwmarkt in gebruikte materialen in Elburg. Voor drie dichtgeschilderde kozijnen zal ik voor gasveren gaan.
Peter De Kok
Peter De Kok
Een goede vriend van me heeft een zeer inventieve hydraulische oplossing gedacht, waarbij de ramen hydraulisch worden aangedreven. Bedienbaar met de telefoon.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Beide opties kunnen een prima oplossing zijn. Kies echter niet voor het zichtbare veersysteem waarbij de touwen en gewichten vervangen worden voor zichtbare veren in de dagkant van het kozijn. Dit ziet er erg lelijk uit en direct wordt zichtbaar (vaak ook van buitenaf) dat er aanpassingen zijn gedaan. Er zijn tegenwoordig veer- , elektrische- en hydraulische systemen die onzichtbaar in de gewichtkasten van de schuiframen worden geplaatst. Het traditionele hefsysteem met touw en katrol blijft dan intact. De belegstukken die de ruimte van de gewichten afdekken moeten dan wel demontabel zijn.... Helaas is dat niet altijd meer het geval.
Jannes
Jannes
In plaats van vacuumglas helium erin Tom!! hihi Maar alle gekheid op een stokje, in mijn vorige huis voorzag ik hetzelfde probleem na plaatsen monumentenglas. Ik heb de gewichten daar vervangen door veren (van de firma happylift). Zolang de gewichten niet zichtbaar zijn is dit dus ook niet zichtbaar en het werkt perfect. Wel moet je dan je raam een keer op de weegschaal zetten. Het touw heb ik meteen ook vervangen door hempex (of ander merk) namaak geslagen hennep touw. Niet van echt te onderscheiden en het kan niet wegrotten. Natuurlijk touw heeft normaal wel mijn voorkeur maar met het extra gewicht en nu ik toch bezig was... En kijk evt op internet hoe je lussen in geslagen touw moet vlechten want je wilt niet dat dat los schiet ;-)

inloggen of registreren om te reageren.