Tessa
Tessa
Graag zou ik jullie ervaringen willen horen over lijnolieverf. Op dit moment is er een schilder bij ons alle oude verf van de kozijnen aan het afschuren en de daarbij aan het daglicht komende reparaties aan het uitvoeren. Ik denk dat het het ideale moment is om op lijnolie over te stappen. Is er ervaring bij jullie? Hebben jullie bewust juist voor of juist niet voor lijnolieverf gekozen? Hartelijke groet, Tessa
Sander Smit
Sander Smit
Hallo Tessa, Ik lees: 'alle oude verf van de kozijnen aan het afschuren'. Weet je / de schilder zeker dat hier geen oude loodhoudende verf bij zit? Schuurstof hiervan is giftig. Los daarvan zou ik als het even kan deze oude verf laten zitten, want het giftige lood is een prima bescherming voor hout. Op hout dat met steen in aanraking komt zat meestal oranje loodmenie. Op kozijnhout vaak op zijn minst een grondlaag loodwit.
Sander Smit
Sander Smit
Ik ben twee jaar terug zeer bewust begonnen met lijnolieverf en super enthousiast. Bij mij komt al die moderne 'plastic verf' er niet meer in. Wij troffen 'strak-in-de-lak' kozijnen aan toen we het huis kochten, maar al snel bleek dat het kozijnhout erachter vochtig was. Allerlei naden waren dichtgekit, maar ook liet de moderne verf geen enkele waterdamp door naar buiten. Ik denk dat je bijna niets aan je huis echt altijd droog kunt houden, maar dat dat ook niet erg is, als het na een regenbui maar weer goed kan drogen. Dat was de directe aanleiding om voor dampopen lijnolieverf te kiezen. ========== De eerste ervaringen zijn dat het heel makkelijk werkt, als je maar niet streeft naar een supervlakke laag. Het resultaat is wel netjes glad, maar niet 100% vlak. Je blijft een beetje de richting van verven / kwaststreken zien. Wat mij betreft juist heel mooi. Lijnolieverf is een 1-pot systeem, geen onderscheid tussen grondverf en aflakverf. Werkt toch net wat makkelijker. ========== Wel heb ik een probleem (gehad?) met hout dat langere tijd (maanden? jaren?) vochtig geweest is en waarop algen / bacterien / schimmels groeiden ONDER de plastic verf van de vorige eigenaar. Op aanwijzing van de zeer behulpzame winkel dullerenco.nl heb ik alle liggend hout na verwijderen van de 'oude' verf eerst behandeld met 90% gewoon wit / 10% zinkwit. Zinkwit is net als loodwit giftig, maar minder sterk en nog steeds toegestaan. (Enig gif is bij ons onvermijdelijk om van de alg/bacterien/schimmel af te komen helaas; de orginele kozijnen vervangen vind ik nog lang niet aan de orde). Op veel plaatsen was 10% zinkwit afdoende, maar daar waar het hout wat meer schade had opgelopen kwam de bacterie/schimmel (donkere puntjes, 'het weer') na een paar maanden terug. Daar heb ik inmiddels als paardenmiddel 100% zinkwit op gesmeerd, en dat lijkt te werken, na half jaar nog geen zichtbare terugkerende bacterie/schimmel. Als alternatief moet ik misschien nog terugvallen op embalit (gif op andere basis). ========== Hoe het op de lange termijn met lijnolieverf gaat kan ik nog niet zeggen, maar zelfs als ik het elke twee jaar opnieuw moet smeren schat ik nu in dat de totale hoeveelheid werk niet veel meer is dan met een modern 'verfsysteem'. Op basis van wat ik nu zie aan de lijnolieverf die er twee jaar op zit denk ik dat er wel meer dan twee jaar tussen de onderhoudsbeurten kan zitten. Bovendien heb ik begrepen dat een deel van de onderhoudsbeurten kan bestaan uit eenvoudig aanbrengen van wat lijnolie met een doek. Dus misschien uiteindelijk elke drie jaar een onderhoudsbeurt, 1 keer lijnolie met een doek, 1 keer echt schilderwerk. ========== Dat lijnolieverf in elk geval de potentie heeft om beter te zijn dan de moderne verf blijkt bij ons huis uit twee oude lagen (groen waarvan ik denk dat het vooroorlogs is en donkerrood uit de jaren '50/'60) die op een paar plaatsen nog aanwezig was onder de moderne verf. De moderne verf was aan het bladderen, maar de rode / groene lijnolieverf eronder zat (en zit uiteraard) nog keurig vast op het hout.
Tessa
Tessa
beste Sander, Hartelijk dank voor je uitvoerige antwoord. Het grootste deel van de verf moet eraf omdat een deel van de problemen anders niet zichtbaar worden, bij voorbeeld daar waar opgevuld is met een stopverf wat er uitkomt vallen en verkeerd opgevulde scheuren. Je verhaal over lijnolieverf bevestigd wel wat ik verder er over lees, ik hoop dat ik de schilder hiermee ook verder kan overtuigen!
Sander Smit
Sander Smit
In mijn enthousiasme gisteren nog wel een 'detail' vergeten: je moet veel geduld hebben. Drogen gaat langzaam. Kan rustig een week duren voordat je een laag voorzichtig kunt schuren. In het bestek van ons huis (1908) staat zelfs dat er een jaar moest zitten tussen de eerste grondlaag en tweede laag.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Nog een detail is, dat de gemiddelde levensduur van lijnolieverf toch wel een stuk korter is dan van moderne verven. Donkergroen op het zuiden ziet er na twee jaar al niet meer fris uit, maar ook je gemiddelde onderhoud en je gemiddelde overschilderperiode is korter. Als de factor arbeid niet zo belangrijk is en je houdt van schilderen/lakken dan is het een goed keus, met een advies om op zonbelaste kanten lichte kleuren te gebruiken.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Nog wel en vraag. Waarom heet het schilderen, terwijl 90% van de moeite in de voorbereiding gaat zitten ;-). Aflakken kan iedereen, het gaat om de goede ondergrond!
Tessa
Tessa
Beste Reinier, van je antwoord schrik ik. Van je eerste antwoord. Het tweede is helder: onze schilder is zeer precies in de voorbereiding. Veel tijd wordt gestoken in het verwijderen van oude slechte stukken en lagen. Dat komt wel goed. Over je eerste antwoord: ik had juist het tegenoverliggende beeld van lijnolieverf, dat het wel afgenomen moet worden met lijnoliezeep om de glans te behouden, maar juist veel langer houdt dan gewone verf. Het ook niet gaat bladeren bijvoorbeeld omdat het in het hout dringt.

inloggen of registreren om te reageren.