Frank
Frank

De belastingaftrek regeling eindigd. Ik vraag me af of aftrek van onderhoudskosten gemaakt in 2018 en het max. aftrekbare te boven gaan, doorgeschoven kunnen worden naar de aangifte 2019.

Nadja Keuter
Nadja Keuter

Na overleg met het ministerie kunnen wij de volgende update delen:

Overgang naar de nieuwe regeling met onderhoudskosten in 2018 en/of 2019

Alle uitgaven voor in 2018 gemaakte onderhoudskosten voor een rijksmonument komen nog in aanmerking voor fiscale aftrek. De onderhoudskosten in 2019 niet meer.

Een particulier eigenaar van een rijksmonument met een woonfunctie die voor 15 december 2018 een offerte van een laagrentende lening (70%) accepteert, én waarvan de werkzaamheden doorlopen in 2019, kan in 2020 achteraf via de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed een subsidie van 38% aanvragen over de gemaakte instandhoudingskosten (conform Sim) in 2019. Meer informatie over de subsidieregeling vindt u op de website van de Rijksdienst.

Een eigenaar van een rijksmonument die nog steeds fiscaal aftrekbare onderhoudskosten heeft, en waarvan het inkomen te laag is, kan het resterende deel van de persoonsgebonden aftrekpost desgewenst in 2020 nog verrekenen in zijn aangifte.
Voor een eigenaar die al een laagrentende lening van het Restauratiefonds heeft, en waarvan de werkzaamheden zijn afgerond, gelden per 1 januari 2019 de nieuwe regels.

Frank
Frank

Interessante verhandelingen. Maar ikbedoel als ik meer euros in 2p18 wilaftrekken dan ik belastingen betaal, kan ik de rest dan verrekenen in de aangifte 2019?

Nadja Keuter
Nadja Keuter

[~105] even een reactie op uw bericht van vrijdag, deze onderdelen zijn met het ministerie van OCW afgestemd en mogen geplaatst worden.

Uiteraard is alles afhankelijk van de definitieve doorgang van de afschaffing van de fiscale aftrek en de nieuwe subsidieregeling. Zie ook de update op onze website.


inloggen of registreren om te reageren.