B.J. Edam
B.J. Edam

Goedemiddag!

Rijksmonument, enkel glas. Isolatie noodzakelijk. Heeft er iemand goed advies als achterzet ramen geen optie zijn?
plexiglas?
folie? (https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/isole…)
Ik hoor graag van jullie! Hartelijke groet, Bert Jan Wissink

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Hallo B.J.

Plexiglas krast erg snel. Folie helpt wel maar is natuurlijk geen top oplossing. De beste oplossing is vervangen door monumentenglas in een isolatie uitvoering. Je huidige glas zal 3 mm dik zijn, met de iso soorten zit je rond de 8 mm. Vaak lukt dit net.

Groet, Jeroen

B.J. Edam
B.J. Edam

Hallo Pieter en Jeroen,

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat hier om een huurpand, een schoolgebouw, waar over 5 jaar de hele fundering hersteld gaat worden. Het is dus een kwestie van rendement. Het lijkt mij dat folie of plexiglas een oplossing is, hoewel erg lelijk. Ik heb geen ervaring met folie.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Ik weet niet hoe rigoureus het funderingsherstel gaat zijn en wat er op termijn over gaat blijven van de maatregelen die je nu gaat nemen, en niet in de laatste plaats of deze kosten voor verhuurder of gebruiker gaan zijn.
qua duurzaamheid is iso glas op de lange termijn denk ik het beste, in afweging kosten / baten is dan op kortere termijn wellicht folie een oplossing; gemakkelijk aan te brengen, geen bijkomende kosten aan herstel schilderwerk en een redelijk rendement.

Josan en Paul Meijers en Otten
Josan en Paul Meijers en Otten

In ons vorige huis, een rijksmonument uit 1794, hebben wij een aantal grote schuiframen geïsoleerd door er een voorzetraam voor te zetten op zo'n 20 cm afstand. De ruimte tussen buitenraam en binnenraam gebruikten we als een soort vitrine.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Bert-Jan,
Ik heb voor een inventarisatie van mijn pand een student Bouwkunde aan de TU hier gehad, die had toevallig zelf onderzoek gedaan naar het rendement van folie. Hij was erg enthousiast over de rendementen hiervan ten opzichte van de kosten. Dit is wel al enkele jaren oud maar ik kan het opzoeken en je toesturen?
Groet, Jeroen

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Gelaagd monumentenglas (vaak aangeduid met Ruysdaelglas , www.van-ruysdael.nl) is prijzig, behoorlijk zwaar en geeft een wat groenige zweem als je er doorheen kijkt. Het raamhout en de roeden op de foto ogen erg dun. In een dergelijk raamkozijn met openslaande ramen Ruysdaelglas plaatsen vraagt om problemen. Het houten frame kan vaak het extra gewicht niet dragen. Tevens blijft het noodzakelijk een goede kierdichting toe te passen om het effect van de isolerende werking van het nieuwe glas niet teniet te doen. Zeker als het een tijdelijke oplossing betreft dan zou ik achterzetbeglazing met dun dubbel glas adviseren. De kierdichting is dan ook vaak gemakkelijker op te lossen. Ben je een beetje handig dan kun je tegenwoordig zelf aan de slag. Een goede bouwmarkt (bijv. Bouwmaat) heeft standaard kozijnhout in het assortiment. Met dit geprofileerde hout kun je zelf een kozijn maken. Ook dubbel glas is tegenwoordig gemakkelijk via internet te bestellen. Als je een kozijn maakt met daarin een raamprofiel dan kun je de achterzetbeglazing ook nog eens gemakkelijk openen om te kunnen luchten / ramen schoon te maken.
Ps. zet de achterzetbeglazing wel aan de binnenkant.... Aan de buitenzijde verstoort een dergelijke toevoeging (wordt dan voorzetbeglazing) het aanzicht van het gebouw en is bij een monument dan ook vergunningsplichtig.


inloggen of registreren om te reageren.