Henk Spithout
Henk Spithout

Als eigenaar en bewoner van een gemeentelijk monument, een brabantse langgevel boerderij (zie foto), is het moment gekomen om het dak renoveren.
De (handgevormde) oud-hollandse pannen zijn aan vervanging toe.
De pannen liggen op constructie platen, met daarop een folie en daarop tengels en panlatten. Het dakdeel is licht hellend!
Bij een inspectie door een professionele dakdekker bleek dat een groot deel van de pannen vervangen moet worden, ook de folie bleek niet geschikt. (zie foto)
Nu overweeg ik de oude pannen te vervangen door machinaal gemaakt pannen met een klassiek traditioneel uiterlijk.
Welke pannen zijn er die geschikt zijn, en op een monument mogen worden gelegd?
Welke folie is aan te raden?
Welke tengels en panlatten ? Geïmpregneerde of hardhouten?

Henk Spithout
Henk Spithout

Hallo Jeroen, heb ik het juist dat jij toestemming hebt verkregen om de handgevormde pannen te vervangen door machinaal gevormde pannen?
Zo ja, zou ik indien nodig hieraan kunnen refereren bij mijn aanvraag voor vergunning?
En wat bedoel je precies met de laatste regel van je reactie? Sluiten ze niet goed aan, wateren ze niet goed af, of iets anders?

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Nee, precies andersom Henk. Ik ben de machinale er af aan het halen en handvormen aan het terugbrengen.
Met de laatste regel bedoel ik dat de oude pannen veel dikker en degelijker zijn. Ik verwacht minder breuk in de loop van de tijd en een langere levensduur als nieuwe pannen. Dat ze iets minder sluiten vind ik geen probleem; beschot er onder moet toch voldoende dicht zijn.


inloggen of registreren om te reageren.