E. Prins
E. Prins

Hallo, ik heb mij zojuist aangemeld. In 2004 kochten wij onze huidige woning. De rabatdelen op de bovenverdieping behoren
eigenlijk verticaal geplaatst te zijn. Ons huis is weliswaar geen monument, maar ik wil mij erin verdiepen of het een monument zou kunnen worden. En of het wel of niet beter zou zijn wanneer het een monument zou zijn. Het gaat om een Zaanse houtskeletwoning geheel van hout en gebouwd op gemetselde poeren. In het kadaster heeft de woning een bouwjaar van 1910. Echter volgens de woningwet werd het in 1901 verboden houten woningen te bouwen.
De woning is binnen niet over waterpas. De woning is licht aan het verzakken.
Bovenop het dak staat een bescheiden makelaar die op de foto niet zichtbaar is.

E. Prins
E. Prins

Ik zie om mij heen nog oude panden gesloopt worden en ondanks protest kan dit gewoon doorgang vinden. Ook zie ik dat oude panden onder handen worden genomen door bouwbedrijven die weinig respect hebben voor de historische waarde. Het zou mij niet verbazen als iemand na ons het pand gaat/laat slopen en er een lekker moderne, zeer duurzame woning voor in de plaats zet, want het is toch maar "ouwe zooi" en veel teveel werk met al dat geschilder.

Sorry, ik heb bij het maken van foto's nogal de neiging de makelaar niet mee te nemen.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Zouden de oude planken niet onder de huidige rabat delen kunnen zitten? Als je regelwerk is gemaakt voor verticale planken kun je er andersom niet op bevestigen. Met 2 lagen over elkaar zou dat wel kunnen.

E. Prins
E. Prins

Nee, de oude delen zitten er niet meer onder.

Ik heb gisteren een verzoek aan de gemeente gestuurd om een trillingsonderzoek te doen. Er komt geregeld zwaar verkeer vlak langs onze woning en het pandje schudt, piept en kraakt dan. Het veen golft heel erg door zwaar verkeer. De fundering is (nog) niet onderzocht en nog origineel. Dat zal betekenen dat onder de poeren palen van ca 7 meter zitten, denk ik.


inloggen of registreren om te reageren.