(niet gecontroleerd)

Goedemiddag, mijn eerste bericht hier. Afgelopen week hebben wij een gemeentelijk monument gekocht in Zaltbommel. Het verkeert in een zeer authentieke staat. Gebouwd in 1750, aan de voorzijde vergroot in 1900, en aan de achterzijde in 1979.
Helaas hebben we zeer weinig informatie over het pand. De vorige eigenaar is onlangs overleden, en heeft vrijwel alle kennis meegenomen. Tijdens de bouwtechnische keuring kwam naar voren dat de langsmuren zeer vochtig zijn, boven de 60%. Vrijwel van onder tot boven. Maar ook vrijwel geen vlekken of plekken. De muren hebben volgehangen met schilderijen en lijstjes, en ook daarvan zijn de (vocht-) contouren niet te zien. Derhalve meer vragen dan antwoorden...
Op het dak zijn zeker gebreken vastgesteld aan lood en zink (of het ontbreken daarvan). Dat gaan we herstellen zodra we erin kunnen in November. Tijdens de inspectie vonden we letterlijk nog een gewelfde kelder met stahoogte. Heel vies, maar 'droog' (stond geen water in).

De inspecteur opperde dat de bron wellicht en lekkage bij de buren zou kunnen zijn. Daar dat huis te koop staat was eenvoudig vast te stellen dat er bij de buren helemaal geen water zit aan die kant.

Echter, niemand kwam op het idee dat de bron mogelijk onze eigen (oude) badkamer zou kunnen zijn.

Een defecte afvoer van/onder het bad wellicht? Wellicht is een paar keer badderen al voldoende om de muren zeiknat te krijgen?
Ik weet het dus niet.

Wie heeft iets soortgelijks gehad?

Met dank en groet,
Armand

(niet gecontroleerd)

Beste Pieter,

Bedankt voor je inzichten en tips. Het pand blijkt 2-jaarlijks geïnspecteerd te zijn door Monumentenwacht Gelderland. Inmiddels heb ik het rapport van 2019 kunnen inzien. Afgezien van een losse opmerking over een enkele vochtplek met blaasvorming, wordt er over vocht in zijn algemeenheid niet gesproken. Wel over de matige staat van de goten. Verse het hele pand in goede staat. Inmiddels heb ik een vochtmeter besteld (Trotec 31BM) waarmee ik precies ga doen wat jij voorstelt. Hopelijk is het ding van €80 voldoende betrouwbaar/consequent.

Groet, Armand

(niet gecontroleerd)

Jeroen en Pieter, dank jullie wel voor de reacties!

Het betreft een tussenwoning waarvan de kern in 1750 gebouwd is. Gisteren hebben we de taxatie gehad, en daarmee ook de mogelijkheid om nog eens goed te kijken.

Vanmorgen kregen we ook nog informatie van de Monumentenwacht n.a.v. de gestelde vragen. De laatste noemde de door hen geconstateerde gebreken aan het dak als meest waarschijnlijke oorzaak, en dat in combinatie met een pand dat de afgelopen 5 maanden grotendeels op slot heeft gezeten. En over de periode daarvoor is de kans groot dat er slechts minimaal gestookt is in het pand. De taxateur had tevens het vermoeden dat de verkeerde soort muurverf is gebruikt op de binnenmuren (een slecht ademende).

Wat Pieter ook al aangaf, een mogelijke lekkage van/via het riool, staat ook nog steeds open, en dat gaan we laten onderzoeken wanneer we erin wonen.

En als laatste, het stucwerk van de voorgevel, loopt tot straatniveau. Dat gaan we een halve meter proberen door te trekken naar beneden.

Vandaag is ook mijn vochtmeter binnengekomen (Trotec BM31 WP). Lijkt me een handig ding, waarmee middels een app een hele serie meetwaarden kan worden opgeslagen.

Het pand maakt me aardig fanatiek om er goed voor te zorgen ;-)
Daar had ik even geen rekening mee gehouden. Kan niet wachten tot we aan de slag kunnen.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Ik doelde inderdaad al op die verkeerde muurverf. Helaas is het vrijwel onmogelijk terug te gaan; verwijderen van die lagen is erg kostbaar.
Ik heb zelf dit probleem bij een pand met steens metselwerk aan de hand gehad. We hebben het condensatiepunt verlegd middels een voorzetwand aan de binnenzijde. Tevens ventilatie openingen geboord door de steense muur om de nieuwe spouw te ventileren.
Wat betreft stucwerk doortrekken; aan een deel van mijn huis heb ik destijds de fundering open gegraven en laten drogen, daarna vochtwerend geschilderd. Een onbehandelde stuclaag is bij een constante belasting van water ook niet waterdicht...


inloggen of registreren om te reageren.