Jeroen
Jeroen
Beste allen, heb me zojuist ingeschreven op deze community. Ik hoop hier tips & tricks te vinden voor vervanging van het rieten dak, vervanging delen houtconstructie en verduurzaming door isolatie. We wonen sinds een jaar in deze mooie langgevelboerderij De Hoogenhof, een voormalige rieten manden- en visfuikenmakerij in de Bommelerwaard.

Jaap en Ria Vaarkamp
Jaap en Ria Vaarkamp
Hallo Jeroen, als ik zo kijk is de rietenkap nog helemaal niet zo slecht. Dan even over isoleren. Ik denk dat jullie nu een open rietconstructie hebben en dus een vrij hoge brandverzekering. Bekijk dit vooraf goed. We hebben een boerdrij met een rieten dak. We hebben overal een dichte houten constructie aangebracht op de sporen. Op het achterhuis hebben we een isolatie ATI 150. Dit is bubbeltjeplastic met aan 2 zijden aluminium folie. Je moet wel een luchtspouw hebben tussen de verschillende materialen. Op het voorhuis hebben we glaswol tussen de sporen gemaakt (vanuit de binnenzijde dus) en dit later afgetimmerd. Voor het rietdekken hebben we gekozen voor traditioneel geknoopt rietendak en geen schroefdak. Ik heb de overtuiging dat een rietendak moet kunnen ademen. Hopelijk gaat het rieten dak weer 40 jaar mee. Voor de verzekering hebben we nog wel even moeten praten dat de verzekering dit net zo brandveilig vond als een schroefdak. Achteraf zouden we geen glaswol meer gebruiken maar bijvoorbeeld Vlaswol. Een honderd procent natuurproduct. Je leert steeds weer bij:) Wanneer je nog meer wilt weten horen we dit wel. Telefoonnr staat in ons profiel.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
PAS OP met na-isoleren van rieten daken! Hierbij kan veel misgaan. Riet moet altijd kunnen ademen en het is erg belangrijk dat het mogelijke condensatiepunt niet daar komt waar condensatievocht de constructie kan aantasten. Na-isoleren is niet simpelweg ergens wat isolatiemateriaal tussen doen. Je kunt er, zeker bij monumenten, eerder kwaad mee doen dan dat het je een besparing oplevert in stookkosten... Ik heb heel wat rietendaken ten gevolge van ondeskundig na-isoleren binnen enkele jaren zien verspochten (rotten) en dan moet er een geheel nieuw dak op! Ook bij de eerste schroefdaken is hierbij veel misgegaan. Inmiddels zijn die kinderziektes er wel uit en levert het een grote bijdrage aan zowel isolatie als aan brandveiligheid. Echter past het niet altijd bij de uitstraling van een monument.

inloggen of registreren om te reageren.