Herman Janssen
Herman Janssen
Hoe kan ik de bouwkundige historie van ons huis, een voormalige pastorie achterhalen? Op de plaats van de huidige versie van ons huis is in 1796 een schuurkerk gebouwd, daarna in 1833 een nieuwe pastorie en in 1876 de huidige versie, waaraan in 1938 nog het nodige is verbouwd/aangebouwd. Van de laatste verbouwing heb ik tekeningen gevonden. We zijn benieuwd of bijvoorbeeld de kelder met gewelven nog van de schuurkerk is. Op de kadastrale kaart uit 1832 staat nog de schuurkerk.
Herman Janssen
Herman Janssen
Beste Ina, Dank voor je tip. Een volledig bouwhistorisch onderzoek lijkt me in eerste instantie iets te veel van het goede en kostbaar. Is er een eenvoudigere optie?
Joan van den Hurk Bouwkundig Advies en Restauratie
Joan van den Hurk Bouwkundig Advies en Restauratie
Goedemorgen Herman, Je hebt al de nodige tekeningen en wat (beperkt) archiefonderzoek gedaan. Kadastrale kaarten (1832 nog de schuurkerk terwijl in 1833 een nieuwe pastorie gebouwd is) lopen meestal wat achter op de gerealiseerde werkelijkheid. ALs je pand een rijksmonument is, heb je kans (geen garantie!) dat er bij de RCE of bij een lokale of regionaal archief meer bekend is over de geschiedenis ervan. Maar om de bouwkundige historie van je huis echt te achterhalen is toch -je geeft het eigenlijk zelf al aan in je vraag- een bouwhistorische verkenning (de 1e stap van een bouwhistorisch onderzoek) de beste stap. Ik kan je bij beiden van dienst zijn: een quickscan van RCE en/of lokale (digitale) archieven of een bouwhistorische verkenning. Laat maar weten. Hartelijke groet, Joan van den Hurk
Andreas De Vos
Andreas De Vos
Beste Herman, Wat Joan schrijft, een scan van RCE en lokale digitale archieven, maar zonder monumentenstatus eventueel wat beperkter. En bouwsporen bestuderen voor een beperkt bouwhistorisch onderzoek levert soms ook heel wat op. Ik heb in 2019 post HBO opleiding Bouwhistorie en Restauratie bij Hogeschool Utrecht afgerond en wil je daar wel mee van dienst zijn. Stuur maar een PB bij interesse. Hartelijke groet, Andreas de Vos

inloggen of registreren om te reageren.