Marieke Bosma
Marieke Bosma
OPROEP: Het Communityteam is bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe 'vraag me alles'. Een bijeenkomst speciaal voor u als eigenaar van een monument. Dit keer denken wij aan het thema 'vocht' en/of 'water'. Met als actualiteit de overstromingen in Limburg, maar misschien voor u en uw monument ook belangrijk. Want te veel vocht of water levert problemen op, maar te weinig vocht of water ook. Wat zijn uw vragen over vocht/water in/om uw monument? Zijn er nog andere vragen die u graag zou willen behandelen? Laat het hieronder in een reactie weten of mail naar community@restauratiefonds.nl.
Rien Breteler
Rien Breteler
Tijdens de koude periode met sneeuw afgelopen winter ontstond er op zolder lekkage langs de randen van mijn platte dak. Het lekte op een gegeven moment zelfs uit het plafond van de eerste verdieping, langs de verlichting. In gedachten zag ik al kortsluiting, een afgeslagen verwarmingsketel en verblijf in een hotel voor me.. Dat viel gelukkig mee! Op het dak was de sneeuw bevroren en langs de randen tot ijs gesmolten. Daar liep er vermoedelijk water onderdoor.. Op één van de plekken was er bij noordenwind en regen al eerder water onder de zinklaag doorgelsagen, de dakdekker kon niks verkeerds vinden. Wat te doen?
svdb
svdb
De kelder loopt elke winter vol met water wanneer het grondwaterpijl hoog staat. Dit jaar liep er ook vocht via de muren naar binnen in de zomer, wat normaal niet het geval is. Het lijkt dat de muren permanent vol zitten met vocht. Is dit op de lange termijn schadelijk? En wat zouden we eraan kunnen doen?
Anna de Jong
Anna de Jong
Ik weet niet hoe groot uw kelder is maar wij hebben de kelder droog laten maken door de muren en vloer te behandelen. Injecteren van een echt natte kelder heeft geen zin (en volgens mij meeste andere gevallen ook niet). Wel belangrijk dat er nog een natuurlijk lichtbron is anders moet u mechanische ventilatie aanbrengen. Het heeft enorm geholpen en kelder is nu ook nog bruikbaar!
Marieke Bosma
Marieke Bosma
Bedankt voor al jullie reacties, wij zijn ze allemaal aan het inventariseren en ze komen aan bod tijdens de bijeenkomst. Er mag nog steeds ingestuurd worden ook!

inloggen of registreren om te reageren.