Marieke Bosma
Marieke Bosma
STELLING 1: We krijgen allemaal te maken stijgende energietarieven, ik ben benieuwd wat dat met u doet. Misschien dat u even de tijd wil nemen om op deze stelling te reageren: "Stijgende energietarieven zorgen ervoor dat ik investeringen in duurzaamheidsmaatregelen aan mijn monument eerder dan gepland ga uitvoeren"
Janna Bathoorn
Janna Bathoorn
We zouden wel willen, maar er zijn amper vaklui met tijd! Daarnaast hebben wij te maken met Nationaal Coördinator Groningen, de versterkingsinstantie. We willen dat ze meedenken over (en meebetalen aan) fundamenteel schadeherstel in het verzakkende achterhuis. We gaan weer een winter in zonder zicht op een opname van de situatie. We denken er nu over om volgend jaar zelf te gaan versterken, schade te herstellen en tegelijkertijd ook te isoleren.
Rob Bast
Rob Bast
Ik sluit mij aan bij Janna. Het gebrek aan vakmensen met kennis en kunde en (voornamelijk) tijd is een grote beperkende factor. De uurtarieven zijn flink gestegen dankzij de enorme vraag. Daarnaast zijn de materiaalkosten momenteel ook de pan aan het uitrijzen. Daarbovenop is ons monument een gemeentelijk monument met zoveel onderhoudsachterstand dat verduurzaming nog niet eens in ons vizier ligt. Die (stijgende) energierekening is in verhouding totaal verwaarloosbaar.
Etienne Winnubst
Etienne Winnubst
Verduurzamen is en blijft een lastig onderwerp voor monumenten. Het is mij een paar jaar geleden wel gelukt om zonnepanelen op het plattedak geplaatst te krijgen (met vergunningsaanvraag). Vloerisolatie is gedaan. Het overige lijkt niet mogelijk om op korte termijn te realiseren. En van het gas afstappen, is vooralsnog een onmogelijke opgave.
Alfred Bekenkamp
Alfred Bekenkamp
Ik vind het i.e.g. niet redelijk dat monumenteigenaren, die veelal gebonden zijn aan strikte regelgeving, de stijging van de energieprijzen extra in de portemonnee voelen. Het instandhouden van een monument is al een kostbare exercitie .... Wij zijn tegen acceptabele kosten en investeringen niet in staat om het pand energiezuiniger te maken en daarnaast ook te zorgen voor voldoende en essentiele ventilatie. De grote 20 vlaks roederamen zijn allemaal voorzien van achterzetramen, het dak is van buitenaf geisoleerd en aan de binnenzijde traditioneel met riet bekleed, de houtkachel in de opkamer is vervangen door een efficientere palletkachel, de verlichting is grotendeels led, de apparatuur (keuken/wasruimte/enz) is recent en van een gunstige energieklasse, er is het Honeywell Evohome systeem geinstalleerd enz.enz. maar toch is het gas- en elektraverbruik nog hoog. Daar waar bv. old timers bepaalde vrijstellingen genieten zou dat ook voor monumenten moeten gelden om te zorgen dat ook de volgende generatie een monument wil aankopen....
JMAPolvliet
JMAPolvliet
Individueel aandacht vragen voor dit probleem haalt helemaal niets uit. Volgens mij kan dit alleen effect hebben als de Monument eigenaren/huurders de krachten bundelen, om dit vervolgens onder de aandacht van de overheid te brengen. Vereniging/stichting is lastig i.v.m. registratie enz Misschien een Monumenten FB pagina maken? FB wordt ook door de Overheid bekeken. Met genoeg leden is het makkelijker on hier aandacht voor te vragen Bovendien wordt het probleem dan namens de leden kenbaar gemaakt.

inloggen of registreren om te reageren.