Ik heb oude estriken in mijn huis. Van een aantal begint de bovenste laag (baklaag?) een beetje te slijten. Weet iemand hoe je dit weer kunt opknappen/behandelen? Zie lichte plek op de foto. Er lijkt nu ook een soort glimmende, beschermende waxlaag over te zitten. Weet iemand waar dit mee behandeld kan zijn en hoe ik dit kan onderhouden? Verder vroeg ik me af waarmee ik deze tegels het beste kan schoonmaken? Bedankt voor jullie hulp!

R A van Son
R A van Son
Opmerking van een leek met estriken in huis: Het aardige van estriken is m.i. de 'ervaring' die ze uitstralen, de slijtage, butsen krassen en natuurlijke onregelmatigheden. Ze kunnen heel veel hebben en het blijft mooi. Zonder beschermlaag veel belopen met zanderige schoenen maakt het nog natuurlijker, maar kwetsbaar voor vlekken. Als de bovenlaag plaatselijk begint te pulveren kun je dat fixeren met bijvoorbeeld een voorstrijkmiddel en daarna als je dat wil de kleur weer wat naar die van de omgeving brengen. Op uw vloer zit waarschijnlijk een beschermlaag van was, (gekookte) lijnolie of een moderner middel (glans lijkt daarop te wijzen). Je kunt met verschillende oplosmiddelen onderzoeken wat er op zit en daarna op het kale stuk hetzelfde aanbrengen. Ik gebruikte alleen een impregneermiddel om de poriƫn te verzegelen (tegen vlekken) daarmee behield ik de natuurlijke kleuren. Zie foto's van mijn nieuwe vloeren met oude estriken. Daar moet ik nog veel overheen sloffen met zanderige schoenen ;-). Succes met uw vloer!
Alfred Bekenkamp
Alfred Bekenkamp
Persoonlijk vind ik de onbehandelde estriken het mooist. Zie het verschil in de badkamer. Deel later bijgelegd en niet behandeld. Ik weet alleen niet of deze kwetsbaarder is voor vlekken. De natuurlijke kleurverschillen en/of onregelmatigheden houden de vloer wat natuurlijker.
Pieter Goldhoorn
Pieter Goldhoorn
Wij hebben ook estriken op de vloer gelegd. Deze zijn behandeld met lijnolie, niet omdat ze dan beschermd zijn tegen beschadigingen, maar dan dringt vocht er niet zo snel in. Met name in de badkamer kan dat een probleem zijn. Schoonmaken met water en eventueel groene zeep. Absoluut geen (zure) schoonmaakmiddelen gebruiken. Doordat de estriken poreus zijn dringen dit soort middelen er in en veroorzaken vlekken. Die zijn nooit meer te verwijderen. Wij hebben daar helaas wat ervaring mee.

inloggen of registreren om te reageren.