Samen met mijn vriend Desley ben ik ambassadeur van de 'Vrienden van de Stolp'.
Onze boerderij in Hoogwoud uit 1735 staat momenteel op stempels en de stenen voor de muur zijn wij aan het bikken voor hergebruik.
Echter komen wij op het punt dat wij definitief keuzes moeten maken over kleuren, materiaal etc.
Het aangezicht willen wij zo traditioneel mogelijk houden, maar onze smaak wijkt daar soms wat vanaf.
Kozijn kleur:
Voor de kleuren van de kozijnen en de goot lees ik dat het Westfries groen met rijtuiggroen wordt gebruikt. Onze voorkeur gaat uit naar de combinatie wit/crème met grachtengroen. Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn om dit toe te passen. Daarbij last ik dat het Westfries genootschap de folder 'Buitenschilderwerk in West-Friesland' heeft uitgebracht. Weet jij waar wij deze kunnen vinden?
Plint
De voorgevels zullen wij voorzien van het kleine klassieke steentje, die wij hergebruiken.
Mijn vraag is of wij de gevels moeten voorzien van een plint? Zo ja, in wat voor kleur wordt dit verwacht. De optie hardsteen zie ik soms ook voorbij komen.

Klokgevel:
De klokgevel zullen wij terugbouwen. Hierbij is mijn vraag of deze van oudsher met steen of hout is uitgevoerd?
In de omgeving van West-Friesland, zoals in Twisk, is de klokgevel veel in steen uitgevoerd, maar hout zie ik ook wel langskomen.

Voordeur:
Welke uitvoering van de voordeur wordt verwacht van onze boerderij?

Subsidies:
Verder ben ik benieuwd naar de mogelijke (landelijke) subsidies voor het herstel en behoud van een stolpboerderij.

Foto: Kenneth Stamp

Peter van Zutphen
Peter van Zutphen

Geweldig te merken dat jullie op het punt staan "keuzes te maken". Dat is nou precies dat waar de Vrienden van de stolp ( BSNH ) voor is opgericht en de community voor bedoeld is. Advies geven bij verbouwingen, restauraties enz. "Hoe hoort het "? is een vaak gestelde vraag. We realiseren ons dat met 600 jaren stolpgeschiedenis er per periode veel veranderd is in de stolpenbouw en zeker de uitvoering. Ook wij zijn op zoek naar de gulde middenweg, waarbij we traditioneel restaureren niet uitsluiten maar ook meegaan met de tijd. Komend jaar gaan we hier meer aandacht aan besteden. Jullie laten we nu niet wachten, want jullie moeten verder met dit mooie project. Ik kom gauw langs en bekijken we samen wie jullie kan adviseren. Peter van Zutphen, voorzitter BSNH
PS Dit neemt niet weg dat er binnen de community zeker ook liefhebbers zijn die jullie kunnen helpen. Reageer svp !


inloggen of registreren om te reageren.