WELKOM OP DE OLGAHOEVE! Sinds 2005 zijn wij de trotse bezitters en bewoners van de Olgahoeve, een fraaie Westfriese stolpboerderij aan de Dorpsweg in Twisk. Het was liefde op het eerste gezicht! Na ruim vijftien jaar klussen en restaureren draagt de Olgahoeve nu ons eigen signatuur. En dat mag, want dat is precies de schoonheid én kracht van de stolp: de unieke architectuur van de stolp is in zijn wezen multifunctioneel. De ongekende mogelijkheden van de stolp zijn ons allen wel bekend. Maar dat geldt nog lang niet voor iedereen... Het voortbestaan van de stolp wordt ernstig bedreigt. In de afgelopen vijftig jaar is het aantal stolpen in Noord-Holland zo goed als gehalveerd. En de trend zet door. De kosten voor het onderhoud en de revitalisering zijn hoog, om over de duurzaamheid en moeizame vergunningstrajecten nog maar te zwijgen. Een belangrijk aspect van de identiteit en het aangezicht van Noord-Holland dreigt hierdoor verloren te gaan. En precies hier ligt voor ons eigenaren een grote kans en uitdaging. Want hoe meer we als stolpeigenaren en cultuurliefhebbers de enorme potentie van onze stolpen uitdragen en delen, hoe groter de kans dat we met elkaar het tij kunnen keren en de bedreiging van de stolp een halt kunnen toeroepen. Daarom ben ik op Facebook een pagina gestart: #Stapelopstolpen, om de zichtbaarheid, potentie en toegankelijkheid van de stolp voor het 'grote' publiek op de kaart te zetten. Slapen in stolpen, smullen van stolpen, sparren in stolpen, struinen bij stolpen, schatten in stolpen, stolpen spotten: het kan ongetwijfeld allemaal! Maar waar? Wanneer? Bij wie? Daarvoor vraag ik jullie hulp en medewerking! Lieve mede-stolpeigenaren: wie doet er mee? Biedt jullie stolp op enigerlei wijze een vorm van publiekstoegankelijkheid of ben je bereid incidenteel een kijkje in de stolp te bieden? Laat het mij weten en ik kom graag bij je langs om er een leuke post van de maken. #Samenstapelopstolpen!!

Gertrude Piet
Gertrude Piet
Recent een Stolp gekocht. 9 Jaar een B&B en verhuur van woonruimtes gehad en nu van plan om dit weer op te starten in en om deze prachtige stolp, er is nog ruimte voor bijvoorbeeld een mini camping of groepsaccomodatie, hoe en wat de mogelijkheden zijn ben ik aan het uitzoeken.

inloggen of registreren om te reageren.