Vergunning en regelgeving

Openbare groep 110 leden
  • Hi weet iemand een specialist, die vaak contact heeft met gemeente Haarlem over uitbouw / aanpassing van gemeentelijk monumenten? Vooroverleg doet de gemeente Haarlem niet aan. We hebben een pand gekocht waar 45 jaar niets aan gebeurd is en we willen het graag met behoud van originele details verbeteren maar we lopen tegen enorm veel weerstand aan. Ik hoor het graag.

  • Beste Leden,
    Ik moet een ruimtelijke onderbouwing maken voor ons pand "Het Freule Huuske" (www.hetfreulehuuske.nl) en meld mij hierbij bij de ze groep aan.
    Mischien kan iemand mij helpen.
    Herbrand Hofker

  • Beste leden,

    Wij zijn in onderhandeling over de aanschaf van de Watertoren van Hengelo. Nu staat er een boeteclausule in het contract als wij niet binnen een bepaalde termijn de 1e fase van de ontwikkeling af ronden:

    Koper verplicht zich binnen één maand na de juridische levering te starten met de bouw en tevens binnen twaalf maanden na de juridische levering de bouw en renovatievan minimaal 1 fase gereed te hebben. Deze fase heeft een minimale omgvang van de volldige watertoren of het pompgebouw. Bij het niet nakomen van het hiervoor vermelde zal verkoper koper een onmiddellijk opeisbare boete van vijf duizend euro (€ 5.000,00) opleggen voor iedere dag dat koper in gebreke blijft na schriftelijke mededeling. Dit wordt als kettingbeding in akte van levering opgenomen voor het geval koper binnen gemelde termijn gaat doorverkopen.

    Hier gaan we (uiteraard) niet mee akkoord, maar de verkoper heeft ons om een tegenvoorstel gevraagd. En daar zit ik mee te stoeien, aangezien ik niet veel verder kom dan de termijnen oprekken en het boetebedrag drastisch verlagen. Maar eigenlijk zou ik een hele andere constructie willen.

    Heeft iemand ervaring met een dergelijke clausule? En wellicht een alternatief gevonden? Hoor het graag!

    Martin van Schaijk

  • Wij zijn sinds kort de eigenaar van een appartement op de 1e etage van een grachtenpand in Amsterdam. Het is een rijksmonument uit ca. 1700. Zijn er regels ten aanzien van het plaatsen van bloembakken aan de gevel, denk aan bakken geraniums net onder de ramen tegen de gevel?

  • Beste leden,

    Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een opbouw op een Rijksmonument?
    Wij wonen in een monument in de gemeente Utrechtse Heuvelrug, een twee-onder-een-kap met aan de achterzijde een keuken met een plat dak van ± 20 vierkante meter. Graag zouden we hier een extra kamer op realiseren, gezien er op dit moment maar twee slaapkamers in het huis zijn. Volgens het bestemmingsplan zou het plaatsen van een opbouw geen probleem moeten zijn, maar gezien de monumentale status komen hier ook de monumentencommissie en de RCE bij kijken. Wij kunnen helaas niet achterhalen hoe de besluitvorming van een dergelijk proces verloopt en waar we rekening mee kunnen/moeten houden in de aanvraag. We willen graag goed geinformeerd zijn, voordat we kunnen bepalen of de aanvraag haalbaar is. Is er iemand op dit forum die daar ervaring mee heeft, of een architect / bureau kent dat hier ervaring mee heeft?

    Groeten,
    Max

  • Bij onze gemeente is handhaving een groot probleem. Te veel veranderingen gebeuren zonder vergunning. Bijvoorbeeld alle voegen er uitslijpen met een slijptol of dakramen plaatsen. Als je de gemeente hier opmerkzaam maakt, is steevast het antwoord dat ze geen tijd hebben om te controleren. Moet u nagaan dat we in de polder een handjevol Rijksmonumenten hebben. Kapot is kapot en kan niet meer hersteld worden.

  • Wij wonen in de binnenstad van Leiden en zouden graag zonnepanelen plaatsen. Daarvoor moeten wij een omgevingsvergunning aanvragen en daar heb je een architect voor nodig wat e.e.a. al € 3000,00 duurder maakt; heeft iemand hiermee ervaring?

  • Beste leden,
    Deze week van de gemeente weer de WOZ gehoord: weer 100.000 hoger dan vorig jaar. het betreft een woonboerderij, rijksmonument uit 1910. Waar ik benieuwd naar ben of de WOZ taxatie rekening houdt met de status van rijksmonument.
    Wie heeft ervaring hiermee en of er bij bezwaar maken tegen de hoogte van de taxatie deze hoger of lager uitpakt omdat het een rijksmonument is.
    Gezien de versobering van de huidige woonhuissubsidie kan ik me ook voorstellen dat de verkoopwaarde van rijksmonumenten naar beneden gegaan is maar dat is ook maar een aanname.
    In het taxatieverslag van de gemeente wordt ons pand vergeleken met verkochte vrijstaande huizen en ook niet met monumentpanden.
    Wie kan me een bredere kijk op het geheel geven?

  • Beste leden, Wij zijn eigenaar van een monument in Friesland, met een winkel- en een woonfunctie. Wij wonen daar niet, wonen in Frankrijk en zij daar ingeschreven, maar hebben wel de Nederlandse nationaliteit. . Het pand is alleen in gebruik als atelier. Ik wil gebruik maken van de woonhuissubsidie en wilde een 'Verzoek beoordelen subsidiabele kosten woonhuisregeling' invullen. Daarop moet een adres worden ingevuld en toen vroeg ik mij af of Nederlands adres nodig is om die subsidie te kunnen aanvragen. Graag jullie meningen daarover. Met vriendelijke groeten, Cornelis (Kees) Vonk

  • Beste Leden,

    Heeft iemand recent ervaring met het splitsen van een Rijksmonument binnen beschermd stadsgezicht?
    Het pand betreft een woonhuis met subcategorie woon-werk functie. Nu willen wij van het werkgedeelte ook een woonhuis maken. Dus dat er twee woningen komen met ieder een eigen huisnummer. Het woonhuis en het werkgedeelte hebben al ieder hun eigen kadastrale perceel, dus alleen de woning moet gesplitst worden en waarna kadastraal gesplitst worden.

    Bij een korte telefonische navraag bij Monumentenzorg van de gemeente, werd ons verteld om met een architect/bouwkundig adviseur een goed rapport op te maken, Dit omdat zij vaak de regeltjes en procedure voor zo'n aanvraag weten.
    En de gemeente gaf ook aan, dat bij een goed onderbouwd rapport een vergunning aangevraagd kon worden, met normale looptijd van 6 tot 8 weken.
    Nu zal door deze splitsing, er bijvoorbeeld geen verandering komen voor parkeerplaatsen/veranderingen toegangswegen, omdat er al een eigen oprit met eigen stuk perceel bestaat (behorend bij het werkgedeelte) met voldoende ruimte voor parkeren.
    Dus de grootste wijziging zal zijn "woonbestemming" en de splitsing van het pand zelf.

    Nu begrijp ik wel dat er kosten verbonden zijn aan een architect/bouwkundig adviseur, maar weet iemand welke kosten de Gemeente zelf in rekening gaat brengen? Betreft de Gemeente Oss.
    Dit is ons wat onduidelijk. De Gemeente Oss brengt geen leges in rekening voor monumenten, maar zullen zij bijvoorbeeld plankosten in rekening gaan brengen bij ons? Al lijkt ons dat niet van toepassing omdat er geen sprake zal zijn van toezicht op de aanleg van voorzieningen.

    Is er iemand hier die ons hier wellicht meer informatie over kan geven? Of wellicht tips?